8 marca, 2021 / nasze wywiady
Nauczycielki Emancypantki: Stefania Wilczyńska
Entuzjastki były grupą feministycznych działaczek z połowy XIX wieku skupionych wokół Polki - Narcyzy Żmichowskiej. Twierdziły, że kobiety, dzięki edukacji i nauce mogą osiągnąć wolność i szczęście. Ten ruch był jasnym emancypacyjnym sygnałem dla kobiet – że mają prawo uczyć się, zdobywać zawód i mieć wpływ na losy świata.
Czytaj więcej
Belfrzy – działajmy razem bo budują nam Alcatraz!
Pamiętam z dzieciństwa, a były to jeszcze czasy późnego PRL-u, jak tata tłumaczył mi, że podręczniki do historii zawierają liczne nieprawdy, oraz że jest wiele ważnych wydarzeń historycznych o których się z nich nie dowiemy. Zapytany dlaczego, jak to możliwe, że szkoła, która przecież powinna przekazywać wiedzę prawdziwą i rzetelną, nie robi tego, odpowiedział coś o rządzie, partii, komunizmie i propagandzie. Nie za bardzo wtedy rozumiałem - miałem 14 lat.
Czytaj więcej
3 marca, 2021 / nasze publikacje, opinie
Sylwia Jaskulska: Siła dowodów naukowych
O roli dowodu naukowego w szkole chcę pisać, zacznę więc od przywołania pewnego projektu badawczego. Badanie dotyczy pandemii COVID-19, ale to tylko punkt zapalny. Temat (nie)obecności w szkole wyników badań naukowych aktualny jest nie tylko teraz, choć teraz jakoś szczególnie się unaocznia.
Czytaj więcej
2 marca, 2021 / nasze publikacje, opinie
Powszechna partycypacja pozorowana
Początkowo myślałam, że to nie jest dobry moment na ten tekst. Bo przecież jest pandemia, wszyscy mamy dosyć zdalnej edukacji, dzieciaki siadają psychicznie, nauczyciele i nauczycielki żyją szczepionkami i jakaś partycypacja to teraz pewnie ostatnia rzecz, którą ktokolwiek miałby ochotę zaprzątać sobie głowę.
Czytaj więcej
26 lutego, 2021 / artykuł sponsorowany, dobre praktyki
Akademia Stop Udarom online. Przeprowadź lekcję. Uratuj życie!
Udar mózgu to powszechna choroba, która pojawia się niespodziewanie i dotyka ludzi w każdym wieku. Chyba każdy z nas zna kogoś lub słyszał o kimś, kto doznał udaru mózgu. Nie wszyscy jednak znamy najczęstsze objawy tej choroby i zwykle nie wiemy, że należy błyskawicznie reagować w sytuacji ich wystąpienia.
Czytaj więcej
25 lutego, 2021 / nasze publikacje, opinie
Wermińska: Mamo, dlaczego ja nie mam depresji?
Takie pytanie zadała piętnastolatka mojej przyjaciółce. I gdy ta mi o tym opowiadała, przypomniała mi się sytuacja z listopada: lał deszcz jak z wiadra a mój syn wrócił ze spaceru z psem. Syn wycierał psa, potem podłogę, ja zabierałam mokre rzeczy do pralki i wTV słyszeliśmy fragment rozmowy specjalistów jak to dzieci pozbawione szkoły siedzą tylko przed komputerem. A gdzie są rodzice? - zapytało moje dziecko.
Czytaj więcej
24 lutego, 2021 / głos ruchu, nasze publikacje
Nauczycielki. Zmarginalizowana większość
Zawód nauczycielki to świetny przykład „getta różowych kołnierzyków”. W powszechnym odczuciu jest po prostu przedłużeniem „naturalnej” opiekuńczej roli kobiet…. czyli niczego szczególnie wymagającego ani docenianego.
Czytaj więcej
22 lutego, 2021 / nasze publikacje
OFSTED: Raport z lockdownu na Wyspach
Wielka Brytania weszła w trzeci ogólnokrajowy lockdown który objął również placówki szkolne, ale dopiero od września funkcjonuje obowiązek zapewnienia edukacji zdalnej. Wydaje się zatem że polscy nauczyciele, z większym doświadczeniem w tym zakresie nie mogą się zbyt wiele od Anglików nauczyć. A może jednak!
Czytaj więcej
19 lutego, 2021 / dobre praktyki, nasze publikacje
Wojciechowski: Wszystko zaczyna się od zaufania
Cały dorosły świat mówi o jednym kluczowym elemencie przynoszącym sukces w pracy: współpracy w zespole. Najbardziej efektywne firmy, zarówno globalne korporacje takie jak: Google, Facebook, czy Spotify, jak i mniejsze: Qpony czy IT Next bazują na kilkuosobowych teamach realizujących konkretne zadania
Czytaj więcej
18 lutego, 2021 / nasze publikacje
Beata Wermińska: Korczak
Chyba nie będzie przesadą, ani kłamstwem jeśli napiszę, że prekursorem antypedagogiki był Janusz Korczak. To on przecież twierdził, że dziecku należy oddać wolność do samodecydowania o sobie, a nauczycielowi przypisał rolę przewodnika w myśl antypedagogicznej zasady: lepiej wspierać zamiast wychowywać.
Czytaj więcej