18 września, 2020 / lektura obowiązkowa
Séguin – uczłowieczyć niepełnosprawność
W czasie lockdownu ukazała się książka Tomasza Fetzkiego Édouard Onésime Séguin –twórca pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Człowiek – dzieło – znaczenie.
Czytaj więcej
16 września, 2020 / nasze publikacje
Szkoła w kryzysie. Jesień kaskaderów.
Jesień w polskim systemie edukacji jawi się jako wielki eksperyment na zmęczonym organizmie. Nauczycielki i nauczyciele, którzy nie przepracowali jeszcze strajkowego kryzysu, po kolejnym, trudnym roku szkolnym, wracają do pracy pełni obaw o siebie, swoich bliskich oraz dzieci i młodych ludzi.
Czytaj więcej
12 września, 2020 / nasze publikacje
Czas szkół. O kryzysie w edukacji.
Czas pandemii wywrócił myślenie o edukacji, jednak nie zawiesił problemów, które jak drzazga tkwiły w systemie od lat. W efekcie edukacji zdalnej nasiliły się i tak głębokie nierówności. Sztywny, hierarchiczny i narzucający rozwiązania model zarządzania publicznego potwierdził swoją gotowość do utrwalania systemu.
Czytaj więcej
8 września, 2020 / patronat, wydarzenia
Edukacja alternatywna w czasach pandemii
W dniach 24-25 września odbędzie się X edycja Kongresu E(x)plory „Edukacje dla innowacji. Innowacje w edukacji”. Całe wydarzenie po raz pierwszy w całości będzie można oglądać w Internecie.
Czytaj więcej
6 września, 2020 / nasze publikacje
O co chodzi z tą zmianą?
Większość z nas zgodzi się ze stwierdzeniem, że współczesna szkoła wymaga zmiany. Działań, które z jednej strony kojarzą nami się z niepewnością, lękiem czy oporem, z drugiej natomiast z wyzwaniem, ciekawością czy działaniem.
Czytaj więcej
5 września, 2020 / nasze publikacje
Czy wystawa naukowa może działać jak lekcja?
Zwiedzanie wystawy naukowej może mieć walor dydaktyczny, jeśli procesowi temu towarzyszy nauczyciel. Przeprowadzone badania wskazują, że wspomaganie uczniów w procesie recepcji wystawy jest w stanie podnieść jakość doświadczenia edukacyjnego uczniów.
Czytaj więcej
1 września, 2020
Nauczycielskie obawy. Raport Ja, Nauczyciel
Sondaż przeprowadzony przez zespół Fundacji Ja, Nauczyciel miał na celu zebranie katalogu podstawowych obaw i przewidywanych problemów związanych z koniecznością pracy w szkole w rygorze epidemiologicznym z perspektywy nauczycielek i nauczycieli.
Czytaj więcej
30 sierpnia, 2020
Powrót do szkoły. Praktyczne wskazówki Ja, Nauczyciel
Powrót do szkoły w czasie pandemii. Jak zadbać o dobrostan dzieci i młodzieży? - praktyczne wskazówki dla rodziców, opiekunów, nauczycielek...
Czytaj więcej
10 sierpnia, 2020 / opinie
Demokracja? Nieobecna!
Potrzebujemy pedagogiki demokracji. Wtedy dzieci od najmłodszych lat będą jej doświadczać, a nie tylko się o niej uczyć, będą w niej wzrastać a nie od przypadku do przypadku o niej słuchać.
Czytaj więcej
7 sierpnia, 2020 / nasze publikacje
Swędrowska: Czytanie na leżaku
Jesteśmy w środku wakacji. Jeszcze połowa przed nami. Kto zdążył wypocząć temu gratuluję. Kto jeszcze nie zaznał błogiego stanu odpocznienia, w którym pojawiają się tylko zielone myśli, temu zalecam zmianę przestrzeni, choćby na kilka dni.
Czytaj więcej