Samolubny mem [1] krąży w infosferze. Tak naprawdę, to jest to cały zespół memów, coś na kształt memomu retrowirusa umysłu, zagnieżdżającego się w myślach nosiciela. Przez długie lata potrafi pozostawać w uśpieniu, by w sprzyjających warunkach przystąpić do replikacji. Osobnik zakażony doznaje niemal religijnych objawień i wydaje mu się, że dokonuje epokowych odkryć w dziedzinie dydaktyki i neurologii.
read moreO tym, jak nie przesiąknąć obrazami niosącymi lęk, o strachu, który jest potrzebny, o długim wracaniu do równowagi i uważnym angażowaniu się w niesienie pomocy, która może dać nam siłę, opowiada psycholożka Agnieszka Aksamit-Oknińska, pracująca na co dzień z dziećmi i ich rodzicami.
read moreGry komputerowe i konsolowe przez ostatnie dekady zdecydowanie zmieniły swoje oblicze, po części podążając za oczekiwaniami, a po części same je kreując. Jedną z nowych funkcji wirtualnej rozrywki jest szeroko rozumiana nauka i rozwój, doskonalenie umiejętności, pobudzanie kreatywności, poszerzanie wiedzy czy wreszcie zadbanie o porządną porcję aktywności fizycznej.
read moreŻycie to zmiana. Trudno o większy banał, prawda? Niezaprzeczalny truizm, dający się wywieść z termodynamiki. Problem w tym, że to stałe przeciwstawianie się entropii, będące samym sednem naszej egzystencji, jest niezwykle energochłonne i wyczerpujące
read moreJuż sam przegląd przedmiotu analizy komputerów OECD nie nastrajał mnie zbyt entuzjastycznie do ewentualnych wyników obliczeń, ale wyciągnięte z nich wnioski wręcz powaliły mnie… banałem. Po niemającej precedensu, „pierwszej w świecie” prezentacji „porównawczej oceny umiejętności społeczno-emocjonalnych”, OECD dochodzi do wniosku, że, (uwaga, uwaga!) ciekawość i wytrwałość są kluczowe dla odniesienia sukcesu w nauce.
read moreJak zwykle z zainteresowaniem przeczytałem wpis Danuty Sterny, która od lat propaguje dobrą praktykę nauczycielską. Tym razem przybliża nam ona wstępne rezultaty dociekań OECD odnośnie wpływu „umiejętności społeczno-emocjonalnych” na sukces edukacyjny. Przeczytałem, pokiwałem głową i… zdałem sobie sprawę, że coś mi w tej relacji nie pasuje.
read moreWłaśnie rusza druga edycja konkursu Nagradzamy inicjatywy, który był ogłoszony po raz pierwszy w 2020 roku i spotkał się z dużym zainteresowaniem. Przekonaliśmy się, że coraz więcej ludzi wierzy w dobrą edukację i chce ją wdrażać. Podjęliśmy wówczas decyzję, że udzielimy rocznego…
read moreJeżeli uważasz, że oceny motywują dzieci do nauki, że ocenianie to nic złego, że wszyscy chodziliśmy do szkoły, dostawaliśmy oceny i mimo to wyszliśmy na ludzi, że wszyscy tak robią i zawsze tak było, jeżeli uważasz, że to całe zamieszanie z odejściem od oceniania cyfrą, to tylko nikomu niepotrzebny cyrk, bo przecież dzieci same o oceny się upominają, to może jednak nie czytaj tego tekstu. Szkoda mojego pisania i Twojego czasu…
read morePandemia COVID-19 wywróciła nasz świat podszewką na wierzch. Przed wirusem praca i konsumpcja były podstawowymi obszarami naszego życia, obecnie doświadczamy jak dalece można zredukować czas spędzany w miejscu pracy, w sklepach, na zakupach on-line na co wydamy kolejną premię, gdzie pojedziemy, bo przecież trzeba wkleić jakieś zdjęcia na portalach społecznościowych.
read moreGdyby wszystkie dzieci interesujące się kosmosem wytrwały w swojej pasji, to co trzeci dorosły byłby astronomem. Kosmos fascynuje, ale niewielu młodych ludzi wytrwa i rozwinie tę fascynację. Dlaczego? Powodem może być sposób szkolnej narracji o tej dziedzinie. Szkoły nie są przygotowane na rozpalanie ciekawości kosmosem.
read more