Serwisy informacyjne i masową wyobraźnię zdominowały ostatnio doniesienia o planowanych i wprowadzanych przez nową administrację „rewolucyjnych zmianach w systemie edukacji”. Rzeczywiście, z pewnej perspektywy, zapowiadane posunięcia mogą wydawać się przełomowymi. Zniesienie, bądź ograniczenie prac domowych, rewizja podstaw programowych i oczywiście znaczące (rzecz…
read moreO zajęciach uczących, jak stworzyć myślącą klasę, prowadzone przez kanadyjskiego matematyka Petera Liljedahla.
read moreOddajemy w Wasze ręce praktyczną, bezpłatną publikację zawierającą informacje o tym, jak wdrożyć lub częściowo wykorzystać efekty projektów w swojej codziennej pracy z dziećmi i młodzieżą realizowanych w ramach Funduszu Pomocowego.
read moreNaszła mnie natrętna myśl, że to już jest koniec. A przynajmniej wyraźny początek końca i minister Nowacka symbolicznie (bo to nie ona przecież kształtuje trendy) trąci kostkę domina, która chwieje się już od dawna, i za lat kilkanaście doznamy końca… pedagogiki.
read moreZainspirował mnie wpis przeczytany na blogu Marioli Kurczyńskiej, pedagoga, terapeuty, neuroterapeuty. Każdy rodzic na samym początku przygody z rodzicielstwem podejmuje decyzję, jakimi wartościami i zasadami będzie się kierować. “Czy będę mamą cierpliwą i opanowaną, czy spontaniczną i pełną energii? Czy będziemy czas…
read moreW nawiązaniu do bardzo istotnej kwestii kadrowego „odmłodzenia szkoły”, postrzeganej jako kluczowa dla polskiej oświaty i poruszonej właśnie na łamach edunews.pl przez Jarosława Kordzińskiego, chciałbym dodać niewielki komentarz.
read moreBałagan w statutach, niezapowiedziane kartkówki, chora ilość sprawdzianów, czepianie się ubioru, wyglądu, prace domowe, oceny za to i owo – wszyscy to znamy, mamy wątpliwości i różne opinie. Zaistniał zrozumiały popyt na branżową wykładnię prawną, nic więc dziwnego, że rynek zareagował podażą.
read moreZagadnienia tu poruszane należą do bardzo złożonych, trudnych filozoficznie i moralnie.[…] jeśli zdecydowana większość obywateli upiera się przy przymusie i masowości, stosując przy tym dialektyczną gimnastykę i zasłaniając się troską o wszystko i wszystkich, to nowe, jakże cywilizacyjnie odmienne od poprzednich, obdarzone demokratycznym mandatem władze oświatowe mogłyby wznieść się na pewien poziom uczciwości i, zamiast utożsamiać opresję z uprawnieniami, otwarcie przyznać, że nie znają lepszego sposobu na zapewnienie minimum wykształcenia możliwie największej części społeczeństwa niż administracyjny przymus.
read moreW powszechnym odczuciu kursy historii w szkole są przeładowane, a nauczycielki i nauczyciele najczęściej korzystają wyłącznie z podręczników w trakcie roku szkolnego. Tymczasem młodzi ludzie przyswajają wiedzę skuteczniej, oglądając materiały wideo, grafikę, czy rozwiązując multimedialne quizy.
read morePoszukaj wspólnie z uczniami interesujących postaci z przeszłości, które trwale odcisnęły swój ślad w naszej historii. Na lekcji uczennice i uczniowie z pomocą telefonów lub notatek, czy innych materiałów mogą opowiedzieć o wybranych przez siebie postaciach, a następnie wspólnie wybierzcie te, które chcielibyście umieścić na platformie „Kto Ty jesteś?
read more