Mając już przybliżone pojęcie, dlaczego, ludzie nie czują się dziś przygotowani do funkcjonowania w otaczającym ich świecie i co do tego doprowadziło, spróbujmy poczynić krok trzeci i zastanowić się, czy jakakolwiek szkoła w ogóle ma jeszcze szansę takie przygotowanie zapewnić i czy kiedykolwiek rzeczywiście je zapewniała.
read moreCzas dziś postawić kolejny krok na drodze do oswojenia zarzutu „nieprzygotowywania”, czyli zadać sobie drugie istotne pytanie: Jak doszło do opisanej w poprzedniej części sytuacji? Niebagatelnym czynnikiem sprawczym było założenie, że „jak być człowiekiem” może nauczyć jakaś instytucja (a za moment zatrudniona…
read moreJednym z głównych argumentów (jeśli nie najważniejszym) krytykantów oświaty jest twierdzenie, że dzisiejsza szkoła „nie przygotowuje do życia”.
read moreMuszę podziękować Jarosławowi Kordzińskiemu, bo jego teksty bardzo często skłaniają mnie do przemyśleń. Dziś, nawiążę do jednego z nich bardzo krótko, bo nie będzie to polemika czy analiza, lecz szybka refleksja na temat takiego właśnie, publicznego „szukania rozwiązań na nowe czasy” i…
read moreStanowisko Fundacji Ja, Nauczyciel w sprawie zmian w podstawie programowej wygłoszone w skrótach na wysłuchaniu obywatelskim dnia 18.05. 2024 przez Justynę (Inkę) Ilasz, polonistkę, członkinię Rady Fundacji
read moreCzas biegnie, no nie ogarniam tego. Powoli oswajam się z myślą, że od września nie będę dyrektorką i że musiałam zweryfikować siebie samą, i swoje przekonania. Konkurs na stołek rozpisany. Ktoś chętny? Moim marzeniem było spróbować i wiedziałam, że jak poczuję, że…
read moreW poprzednim wpisie scharakteryzowałem narrację, która zdominowała dyskusję o szkole (nie tylko o niej, oczywiście). Czuję się niezręcznie, bo do zilustrowania problemu posłużę się tekstem Jarosława Kordzińskiego, którego kojarzę z szerokim i raczej zniuansowanym oglądem oświaty. Zakładam, że Autor posłużył się czarno-białym przekazem bez premedytacji i złej woli.
read moreJeżeli jest coś, co mnie odstręcza w okołoszkolnym dyskursie, to jest to panująca w nim czarno-biała narracja i jej prozelityczny ton. Być może jest to już nieunikniona i nieodparta cecha komunikacji w ogóle, a tej internetowej w szczególe, ale jej użytkownicy nie…
read morePrzedstawicielki i przedstawiciele Fundacji Ja, Nauczyciel spotkali się z Minister Katarzyną Lubnauer, aby omówić możliwości współpracy przy kształtowaniu i komunikowaniu planowanych reform w edukacji. Naszym celem było przede wszystkim zbliżenie planów ministerstwa do rzeczywistych potrzeb i doświadczeń polskich nauczycielek i nauczycieli. Podczas…
read moreJesteśmy bezsilni, nie mamy wpływu ani narzędzi, nie będziemy nic zmieniać, skoro to nie my zawiniliśmy… – to tylko niektóre z haseł, które można usłyszeć od młodych ludzi, kiedy rozmowa schodzi na tematy związane z ochroną środowiska. Jak wynika z raportu Ziemianie Atakują osoby…
read more