Załóżmy jednak, że zastrzeżenia, wymienione w pierwszej części tego wpisu, są możliwe do obejścia, albo też są jedynie marudzeniem starego zgreda, bez konta na Instagramie – jakie to sztucznie-inteligentne cuda czekać nas mają od jutra, w szkole naszej powszechnej? Wedle całkiem rozpowszechnionych…
read moreTrudno przypuszczać, by AI zdołała przenieść transmisję obowiązkową na znacząco wyższy poziom – to, co uczynić może, to jeszcze bardziej ją upowszechnić i zdjąć odpowiedzialność za nią z nauczyciela i rodzica. Wydaje się to pewne, kiedy obserwuje się, jak chętnie powierzamy nasze dzieci podmiotom trzecim – szkole, mediom, smartfonowi – nawet, kiedy nie jesteśmy do tego zmuszeni.
read moreNie wiem co bardziej mnie dołuje, że wystarczy 10 minut, czy że można zrobić te wszystkie rzeczy. Bo przecież wystarczy 10 minut dla lepszego życia, na poranny trening umysłu, żeby napisać scenariusz w przerwie na kawę, albo nauczyć się programować, etc.
read moreWiele dróg, jedno stypendium. Pod takim hasłem Fundacja EFC rozpoczęła rekrutację do kolejnej edycji Programu Stypendialnego Horyzonty, który już od 13 lat wspiera uczniów i uczennice szkół średnich w rozwoju naukowym, realizowaniu pasji oraz odpowiedzialnym i szczęśliwym wkraczaniu w dorosłe życie.
read moreCzy istnieje pedagogiczny Graal? Rozdźwięk między powszechnie głoszoną i dostępną laikom teorią, a codzienną praktyką zobowiązanych tę teorię stosować staje się coraz większy.
read moreCzy mamy jakieś inne opcje? Czy pedagogika może wyjść poza janusowe perspektywy dydaktyki Roty i kształcenia do nieprzewidywalnego, ale zawsze politycznie usłużnego fantazmatu? A może wreszcie coś po środku?
read morePedagogika już od dość dawna balansuje między dwiema, przeciwstawnymi, wręcz janusowymi optykami. Pierwsza to oczywiście czerpanie z doświadczeń i osiągnięć minionych pokoleń, drugą jest idiotyczny trend oswajania lęku przed domniemaną, z założenia groźną przyszłością, poprzez traktowanie jej jako pewnej, nieuniknionej, a przez to w pełni przewidywalnej.
read morePolska od zawsze stawia na recykling – najczęściej na nowo odkrywamy mody na zachód od Odry już przebrzmiałe, a często skompromitowane. Obecnie w modzie jest wytężanie uwagi.
read moreJak się wydaje, podmioty do prowadzenia badań powołane i (chyba) przygotowane, oświatą zainteresowane są w stopniu śladowym. Obserwuje się za to wysyp prostych ankiet, przeprowadzanych przez byty przygodne, które awansują do rangi „badaczy”. Z reguły, z dostarczanych przez nich „wyników”, można się dowiedzieć rzeczy, które jest w stanie wykoncypować dosłownie każdy człowiek, kierujący się zdrowym rozsądkiem i dysponujący chwilą czasu, potrzebną do zastanowienia się nad „pytaniem badawczym”.
read moreZainspiruj się do nauki i rozwoju! 25 i 26 listopada, już po raz czwarty, odbędzie się konferencja dla nauczycieli i edukatorów Inspiruję do Nauki i Rozwoju. Organizatorem konferencji jest Fundacja Uniwersytet Dzieci, która od wielu lat swoimi działaniami wspiera uczniów i nauczycieli w Polsce.
read more