Jak wielką trzeba mieć odwagę, by głośno mówić o krzywdzie, wie ten, kto jej doznał. Pojawia się coraz więcej głosów świadczących o przemocy, która funkcjonuje od wielu lat w szkołach teatralnych. Niepokojące jest, że ta forma przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Uczelnia nie jest po to, żeby dbać o jej dobre imię, zamiatając sprawy pod dywan. Na pierwszym miejscu musi stać człowiek.

read more

Emocje pełnią w życiu tak samo ważną rolę jak umiejętność racjonalnego, schłodzonego myślenia. Zarówno one, jak i logiczne przesłanki, są istotą podejmowanych decyzji, kanwą zachowań i przeżywanej jakości życia. Kłopoty z emocjami polegają na tym, że nie umiemy ich czasem kontrolować. Wtedy to one  mają człowieka, a nie człowiek emocje.

read more

Wisława Knapowska, historyczka, filolożka, nauczycielka i dydaktyczka, urodziła się 7 czerwca 1889 roku w Poznaniu w rodzinie Stanisława, właściciela drukarni i księgarni oraz wydawcy dziennika „Postęp” i Marii z Rzarzyńskich. Ojciec był prezesem Towarzystwa Młodych Przemysłowców, działał w Towarzystwie Gimnastycznym „Sokół”, kandydował także na posła do Sejmu z ramienia Stronnictwa Ludowego. Matka z zawodu była modystką i prowadziła na Starym Rynku magazyn mody i pracownię kapeluszy.

read more

Jeżeli uważasz, że oceny motywują dzieci do nauki, że ocenianie to nic złego, że wszyscy chodziliśmy do szkoły, dostawaliśmy oceny i mimo to wyszliśmy na ludzi, że wszyscy tak robią i zawsze tak było, jeżeli uważasz, że to całe zamieszanie z odejściem od oceniania cyfrą, to tylko nikomu niepotrzebny cyrk, bo przecież dzieci same o oceny się upominają, to może jednak nie czytaj tego tekstu. Szkoda mojego pisania i Twojego czasu…

read more

„Mój cień jest różowy” to pięknie i lekko napisana rymowana książka z obrazkami autorstwa australijskiego autora i ilustratora Scotta Stuarta, która porusza tematy tożsamości płciowej, samoakceptacji, równości i różnorodności.  Na język polski pięknie przetłumaczył książkę Michał Rusinek. Bardzo mało wiemy o tym…

read more

Pandemia wpływa nie tylko na gospodarkę, instytucje, kulturę, nasze zachowania. Zmiany dotyczą także edukacji. Pozytywnym skutkiem pandemii jest to, że szkoły zaczęły korzystać z technologii. Szansą jest rozpoczęcie szerokiej dyskusji o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży, zapaści systemu, a także o nowej roli, jaka być może niedługo przypadnie w nim nauczycielkom i nauczycielom. O kryzysie i jak sobie z nim radzić z Tomaszem Bilickim, pedagogiem i certyfikowanym interwentem kryzysowym, rozmawiają Justyna (Inka) Ilasz i Wiktoria Niedzielska – Galant.

read more