W ważnych dla siebie chwilach dzieci oczekują od dorosłych, rodziców, nauczycieli pełnego skupienia uwagi i zaangażowania. Kiedy indziej z kolei pragną być pozostawione same sobie lub wybierają grono swoich rówieśników. Żyjąc w kulturze konsumpcjonizmu, w spirali działania, pod presją czasu tak łatwo jest przeoczyć sygnały, kiedy właśnie jest TA chwila. 

read more

Czerwiec – czas intensywnej pracy dla nauczycieli, domykania szkolnych spraw, rozstań z uczniami kończącymi edukację w danej placówce. To trudny czas, w trakcie którego niejednokrotnie funkcjonuje się na ”oparach”. Za chwilę wakacje, mające przynieść długo wyczekiwany wypoczynek. Ale warto zastanowić się, czy rzeczywiście w tym czasie ładujemy baterie? Czy faktycznie regenerujemy ciało i umysł? Pytanie to dotyczy nie tylko wakacji, ale wszelkich możliwych urlopów, weekendów, a także czasu przed i po pracy. 

read more

O rozwijaniu uważności pisze się i mówi obecnie dużo i mam wrażenie coraz więcej. Coraz szersze grono osób poznaje temat, rozwijają się dyskusje wokół badań, programów, konkretnych praktyk. Jedni wypowiadają się entuzjastycznie, inni sceptycznie. Temat jest żywy, co widać po mnogości publikacji.

read more

Kiedyś na praktykach pedagogicznych, w jednym z przedszkoli, usłyszałam tekst „Dzieci dziećmi, ale ci rodzice…” Już wtedy poczułam, jakiś dziwny ciężar związany z pracą nauczycielki i odpowiedzialnością nie tylko, za to co dzieje się z dziećmi, ale także za to, co w obszarze przedszkola/szkoły dzieję się z rodzicami.

read more

W naszych szkołach na różnych etapach kształcenia uczy się 4,5 miliona dzieci i nastolatków, 600 tys. osób stanowiących kadrę pedagogiczną. Do tego 8 milionów opiekunów, rodziców. To bardzo różni ludzie, dzieci na różnych etapach rozwoju i etapach kształcenia, z różnymi potrzebami i oczekiwaniami, w różnych sytuacjach życiowych.

read more