Technologie informacyjno-komunikacyjne to nie tylko nauka zdalna. Zastanawiałem się o czym dziś napisać. Okazało się, że życie jest pełne inspiracji. Rano moja córka rozpoczęła zajęcia zdalne. Niestety, klasa trafiła na kwarantannę. Pierwsza lekcja, pierwsze logowanie od kilku miesięcy i… „Coś nie działa… Do kiedy macie te zdalne?” Tytuł tego artykułu to cytat, tymi słowami nauczyciel przywitał się z klasą.

read more

Łucja Zawada (1913-1985) była harcerką, instruktorką, żołnierzem Szarych Szeregów i łączniczką Armii Krajowej oraz wieloletnią nauczycielką języka polskiego w Rudzie Śląskiej. Ta wspaniała postać została właśnie patronką szkoły prowadzonej przez Stowarzyszenie Mistrzostwa Sportowego w Rudzie Śląskiej.   W szkole zostały przeprowadzone konsultacje…

read more

Patrząc z perspektywy edukacji przedszkolnej trudno myśleć o nauce jako o procesie oderwanym od zabawy. W naturze dziecka jest ciekawość świata, wielostronne zainteresowania, spontaniczne zadawanie pytań i poszukiwanie na nie odpowiedzi. Poprzez swobodną obserwację, eksperymentowanie, doświadczanie wielozmysłowe i możliwość energetyzującej współpracy w grupie dzieci zaspakajają swoje potrzeby poznawcze i realizują naukowe pasje.

read more

Projekt „Wzorowe z oceniania” zaczęłyśmy z bardzo praktycznego powodu. Chciałyśmy krytycznie przyjrzeć się sposobowi oceniania zachowania w szkole, z którą trzy czwarte z nas jest związane zawodowo. Udało nam się. W tym roku zupełnie zmieniłyśmy proces oceniania zachowania w klasach I-III., W szkole pracujemy też nad zmianami w starszych klasach szkoły podstawowej.

read more

Program szkolny nie zachęca do eksperymentowania. Materiału jest najczęściej za dużo, a eksperymenty wymagają czasu. To nie są gotowe odpowiedzi, które podajemy uczniom do zapamiętania. Decydując się na eksperymentowanie na lekcjach musimy znaleźć czas nie tylko na przeprowadzenie samej próby, ale też na to by uczniowie sami mogli sformułować wnioski.  A to, nie oszukujmy się, jest trudne. 

read more

W czasach, gdy dostrzegalny jest brak autorytetów, wybór patronki, czy patrona szkoły może być lekarstwem na kształtowanie w działaniu postaw obywatelskich wśród uczennic i uczniów. Oglądając ten proces od drugiej strony lustra, wspaniała przygoda angażująca w odkrywanie lokalnych bohaterek przez młodych jest zawsze impulsem dla społeczności szkoły. Kształtuje jej tradycję i charakter. Nadaje odpowiedni, wspólnie wypracowany ceremoniał.   

read more