Pamiętam z dzieciństwa, a były to jeszcze czasy późnego PRL-u, jak tata tłumaczył mi, że podręczniki do historii zawierają liczne nieprawdy, oraz że jest wiele ważnych wydarzeń historycznych o których się z nich nie dowiemy. Zapytany dlaczego, jak to możliwe, że szkoła, która przecież powinna przekazywać wiedzę prawdziwą i rzetelną, nie robi tego, odpowiedział coś o rządzie, partii, komunizmie i propagandzie. Nie za bardzo wtedy rozumiałem – miałem 14 lat.

read more

Bardzo interesujące działania w zakresie pedagogiki wspomagającej rozwój osobowości dziecka podjął Celestyna Freineta, twórca „francuskiej szkoły nowoczesnej” (ecole moderne français). Opracował własną metodę nauczania początkowego wykorzystującą swobodną ekspresję, aktywność i twórcze działanie dziecka…

read more

Ostatnimi czasy wiele osób interesuje się fińskim systemem oświaty, uważanym obecnie za jeden z najefektywniejszych na świecie. Warto więc pamiętać, że jego założenia opierają się na pedagogice waldorfskiej. Jej historia rozpoczęła się w 1919 roku. Nazwa wywodzi się od siedziby pierwszej szkoły, która powstała w budynkach fabryki papierosów Waldorf-Astoria, w Stuttgarcie. 

read more