W książce pod redakcją Jacka Pyżalskiego: „Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19” jak w pigułce opisano problemy w jakich znaleźli się nauczyciele w obecnej sytuacji.
Pomysł na książkę zrodził się po publikacji ekspertów UNESCO, którzy napisali krótki poradnik kładąc nacisk na specyfikę obecnej, trudnej sytuacji w oświacie związanej z pandemią koronawirusa. Wskazali oni na potrzebę szybkiego dostosowania się nauczycieli do wykorzystywania nowoczesnych technologii w komunikacji zdalnej ze swoimi uczniami.
Książka jest próbą poszukiwania wspólnej myśli dotyczącej tego, co jest obecnie ważne, priorytetowe, na co warto zwrócić uwagę, a co może być pułapką w działaniach nauczycielek i nauczycieli.
“Jako badacz uważam, że doświadczamy czegoś optymistycznego, że w tak szybkim tempie nastąpiła adaptacja środowiska do nauczania online i poradziliśmy sobie. Nawet jeśli ta adaptacja nie jest doskonała w wielu sytuacjach to jest i tak mistrzostwo świata, że funkcjonuje to tak jak funkcjonuje, często całkiem dobrze. Uważam, że to jest ogromny sukces środowiska nauczycielskiego. Oczywiście zdolność krytycznego przyglądania się tym działaniom i ich ulepszanie jest niezbędne.”
Jacek Pyżalski
Z recenzji:
„Zredagowany przez Jacka Pyżalskiego podręcznik zawiera teksty znakomitych uczonych i jest natychmiastową odpowiedzią środowiska akademickiego na edukacyjne konsekwencje pandemii spowodowanej przez wirusa COVID-19.”
Od autora:

Pobierz darmowy e-book
Pomyślałem, że tego typu opracowanie jest pilnie potrzebne w Polsce. Potrzebny jest rodzaj szkieletu wspólnej myśli, który pozwoli spojrzeć z dystansu na to, co i po co obecnie robimy jako nauczyciele. Co jest ważne, a co jest tylko mniej znaczącym szczegółem? Na czym skupić się najbardziej? Czego na pewno nie możemy pominąć? Wreszcie – jakie błędy w obecnej sytuacji łatwo popełnić?
Myślę, że obecnie nikt nie potrafi wyczerpująco odpowiedzieć na te wszystkie pytania. Jednak wiele zmienia już samo ich zadanie i próba krytycznej na nie odpowiedzi.
Jacek Pyżalski zaprosił do współpracy liczną grupę autorów, specjalistów edukacyjnych – zarówno naukowców, jak i praktykyków.
AUTORZY i ARTYKUŁY:
? Psychologiczna sytuacja dzieci i młodzieży w dobie epidemii / Wiesław Poleszak i Jacek Pyżalski
? Jak pracować z uczniem w kryzysie w czasie pandemii COVID-19? / Tomasz Bilicki
? Neurobiologiczny kontekst edukacji zdalnej / Marek Kaczmarzyk
? Co jest obecnie ważne, a co mniej w działaniach szkół i nauczycieli? / Jacek Pyżalski
? Relacje przede wszystkim – nawet jeśli obecnie jedynie zapośredniczone / Jacek Pyżalski i Wiesław Poleszak
? Cyfrowa edukacja – potencjał, procesy, modele / Marlena Plebańska
? Strategie kształcenia na odległość / Anna Koludo
? Mamy (za) duży wybór – jak nie zgubić się wśród narzędzi cyfrowych? / Natalia Walter
? Wstrzymaj siebie, rusz ucznia: e-nauczanie a e-twórczość / Jacek Ścibor
? Ocenianie w dobie koronawirusa / Danuta Sterna
? Różne konteksty nierówności cyfrowych a wyzwania dla zdalnej edukacji – propozycje rozwiązań / Piotr Plichta
? Jak nauczyciele mogą obecnie zadbać o swój dobrostan? / Marcin Zaród
? Organizacja zdalnego nauczania / Jędrzej Witkowski
? Czego możemy nauczyć się od tych, którzy prowadzą zdalną edukację od dawna? / Łukasz Tomczyk
Pobierz darmowy e-book
GŁÓWNY PARTNER AKADEMICKI:
Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu
PARTNERZY AKADEMICCY:
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Uniwersytet Wrocławski, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Uniwersytet Warszawski, Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie.
PARTNERZY MERYTORYCZNI:
Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO), EduGadki.pl, Fundacja Innopolis – akredytowany Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Centrum Interwencji Kryzysowej dla Młodzieży Re-Start, Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, Neurodydaktyka doktora Kaczmarzyka, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, Superbelfrzy, Tarnowska Akademia Nauki, Fundacja Innopolis – Centrum Interwencji Kryzysowej dla Młodzieży Re-Start.
WYDAWCA:
EduAkcja

Jacek Pyżalski – doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, autor licznych publikacji, uczestnik i koordynator ponad 60 projektów badawczych w obszarze edukacji.