7 sierpnia, 2020 / nasze publikacje
Swędrowska: Czytanie na leżaku
Jesteśmy w środku wakacji. Jeszcze połowa przed nami. Kto zdążył wypocząć temu gratuluję. Kto jeszcze nie zaznał błogiego stanu odpocznienia, w którym pojawiają się tylko zielone myśli, temu zalecam zmianę przestrzeni, choćby na kilka dni.
Czytaj więcej
5 sierpnia, 2020 / opinie
Wojciechowski: różnica pokoleń większa niż kiedykolwiek?
Ogromna różnica międzypokoleniowa jest dzisiaj szczególnie zauważalna na skalę globalną. Symbolami tej rosnącej przepaści są dwa memy, które w ostatnim roku pojawiły się w internecie: #OkBoomer i #Karen.
Czytaj więcej
4 sierpnia, 2020 / opinie
Kordziński: Między nauczaniem a uczeniem się
Szkoła wymaga zmiany, a myślenie o zmianie wymaga kreatywności. Można zacząć od bardzo podstawowego ćwiczenia, które w gruncie rzeczy ociera się o jedną ze standardowych dziecięcych zabaw.
Czytaj więcej
1 sierpnia, 2020 / nasze publikacje
Raport Vulcana: Uczniowie o szkole w Pandemii
Uczniowie i uczennice są dość tradycyjni, jeśli chodzi o narzędzia wykorzystywane w procesie uczenia się. Czas pandemii pokazał jednak otwartość na obecność w edukacji technologicznych innowacji, które są bardzo ważnym elementem ich pozaszkolnego życia.
Czytaj więcej
31 lipca, 2020 / dobre praktyki
Swędrowska: Jak pilnować dzieci w wakacje?
Wakacje to najlepsza pora na uzasadnione nicnierobienie. Ale czasami właśnie na urlopie, dorosły ma więcej czasu by „przypilnować” dziecko i miewa takie zakusy, by nadrobić z nim to, czego nie udało zrobić się w roku szkolnym. Mam tu na myśli „zaległości szkolne”.
Czytaj więcej
25 lipca, 2020 / nasze publikacje
Program szkoły – programem partii?
Edukacja jest skutecznym narzędziem zmieniania mentalności dużych grup ludzi. Część polityków rozumie siłę tego narzędzia i najwyraźniej ma ochotę zrobić z niego użytek. Marszałek Terlecki nie kryje się z ideologicznymi podstawami swoich zamiarów.
Czytaj więcej
21 lipca, 2020 / nasze publikacje
CLIL – nadzieja czy zmarnowana szansa?
Nauczanie dwujęzyczne nie miało łatwego życia w Polsce od czasów upadku poprzedniego systemu. Pomimo ogromnej presji na nauczanie języków obcych innych niż język rosyjski, borykaliśmy się z ogromnymi kłopotami.
Czytaj więcej
16 lipca, 2020 / nasze publikacje
Przedszkola w czasie pandemii. Raport z badań
Przedstawiałyśmy niedawno wyniki badań dotyczące opinii nauczycieli na temat kształcenia na odległość w czasie pandemii COVID-19. Pojawiały się wówczas głosy, że brakuje w tym opracowaniu opinii nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego.
Czytaj więcej
14 lipca, 2020 / lektura obowiązkowa
Alicja Szyguła: „Znalezione nie kradzione”
Czytałam niedawno kryminał „Znalezione nie kradzione” Stephena Kinga. Przeplatają się w nim dwie historie: młodocianego zbrodniarza i nastolatka.
Czytaj więcej
10 lipca, 2020 / dobre praktyki
Co łączy żabę i ucznia w procesie edukacji?
Francuski pisarz i filozof Olivier Clerc, chyba jako pierwszy posłużył się metaforą znaną jako „syndrom gotującej się żaby”. Choć mówię tu o metaforze, to w rzeczywistości rzecz odnosi się do naukowych badań.
Czytaj więcej