2 listopada, 2022 / nasze publikacje

Na Berdyczów

Na Edunews.pl, w Dniu Edukacji Narodowej, ukazał się piękny, okolicznościowy apel, autorstwa Bartłomieja Dwornika. Zgadzam się z jego treścią w 70%, ale nie bardzo wiem, do kogo jest skierowany. Kto miałby na niego odpowiedzieć? Muszę się także wytłumaczyć z tych 30% brakujących do szczęścia, bo ilościowo może się to wydać nie tak znowu wiele, ale niestety procenty te dotyczą dość istotnych kwestii.
Czytaj więcej
31 października, 2022 / dobre praktyki

SUPERBOHATERKI na 11 listopada

Szkolne podręczniki dla klas 1–-3 zawężają pojęcie patriotyzmu do walk narodowo-wyzwoleńczych, w których przede wszystkim udział biorą mężczyźni i chłopcy. Kobiety, nawet jako obywatelki, są tymi obywatelkami mniej patriotycznymi, zawsze drugiej kategorii. Ich rola jest tu sprowadzana do rodzenia i wspierania żołnierzy. W takiej formule patriotyzmu nie ma miejsca dla dziewczynek.
Czytaj więcej
29 października, 2022 / dobre praktyki

Bądźmy FAST – wyprzedźmy udar mózgu!

Na początku listopada – rusza najnowsza odsłona programu edukacyjnego FAST Heroes dedykowana dzieciom w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (5-9 lat).
Czytaj więcej
27 października, 2022 / nasze publikacje

Czy w polskiej szkole jest miejsce na krytyczne myślenie? 

Rewolucja cyfrowa oraz napędzane przez nią przemiany społeczne to nie tylko korzyści, ale też niespotykane wcześniej niepokojące zjawiska. Coraz więcej młodych osób ma problem z krytycznym myśleniem i odpornością na dezinformację. Chcąc powstrzymać to zjawisko oraz wesprzeć nauczycieli w tych działaniach, siły połączyły trzy organizacje społeczne: Akademia Fact-checkingu, Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej oraz Fundacja Ja, Nauczyciel.
Czytaj więcej
26 października, 2022 / dobre praktyki

O stresie z ewolucyjnego punktu widzenia

Często mówimy, że jesteśmy zestresowani, ale co to właściwie znaczy? Skąd bierze się stres i jak go odczuwamy? Jak na nas wpływa? Jak można sobie z nim lepiej radzić? I Jjak do stresu ma się uważność?
Czytaj więcej
24 października, 2022 / edukacja w teatrze

Kto się nie boi edukacji seksualnej?

Temat seksualności jest w Polsce zaniedbany. WdŻ jest generalnie pozytywnie odbierany przez młodzież, ale nie obejmuje sporej części młodzieży. I rodzice i młodzież są zgodni, że tematy związane z rozwojem psychoseksualnym są istotne. Połowa rodziców obawia się, żeby tematów psychoseksualnych nie poruszać zbyt wcześnie, ale blisko połowa rodziców nie wie, ile dziecko w danym wieku powinno wiedzieć. Obawy biorą się z niewiedzy lub braku umiejętności rozmawiania z dziećmi o seksualności. Skąd zatem młodzi ludzie czerpią informacje o seksualności?
Czytaj więcej
23 października, 2022 / lektura obowiązkowa
Współcześni rodzice chcą być z dziećmi blisko. Chcą wychować ludzi  otwartych, akceptujących siebie i innych. Słowem – chcą wychować  szczęśliwych ludzi. Problem w tym, że nie zawsze wiedzą, jak to zrobić.
Czytaj więcej
19 października, 2022 / nasze publikacje

II Konferencja dla EDUKACJI w Poznaniu

17 LISTOPADA br., w jednym czasie i w jednym miejscu, dyrektorzy, nauczyciele, przedstawiciele NGO i JST będą mogli spotkać WYJĄTKOWYCH EDUKATORÓW, którzy na co dzień i oddolnie zmieniają polskie SZKOŁY. Wśród nich możecie spotkać KUBĘ TYLMANA i MARTĘ MŁYŃSKĄ oraz naszych wspaniałych INNOWATORÓW – ZWYCIĘZCÓW II EDYCJI KONKURSU NA NAJLEPSZE EDUINNOWACJE w ramach POPOJUTRZE 2.0.
Czytaj więcej
18 października, 2022 / dobre praktyki

Twarde niekompetencje

Kiedy czyta się i słucha o osiągnięciach fińskiej oświaty (tych rzeczywistych, a nie wyobrażonych i zmitologizowanych) albo o funkcjonowaniu szkół demokratycznych w Izraelu, nieodparcie pojawia się pragnienie wykupienia odpowiedniej licencji. Przecież, żeby u nas było równie fajnie jak u nich, wystarczy wysłać tępych nauczycieli na odpowiedni dokształt z miękkich kompetencji, nieoceniania i niezadawania prac domowych!
Czytaj więcej
12 października, 2022 / patronat

Konferencja „Ekonomia Społeczna dla szkół”.

Od wielu lat my wszyscy – nauczyciele, nauczycielki, dyrektorki i dyrektorzy, organizacje społeczne, samorządowcy – pracujemy na rzecz realnej zmiany w społeczeństwie obywatelskim. Podejmujemy działania, tworzymy narzędzia i kanały komunikacji, aby oddziaływać na społeczność szkolną, by potrafiła odważnie podejmować działania upowszechniające ideę ekonomii społecznej, jako podstawowego narzędzia do rozwoju społeczności lokalnych.
Czytaj więcej