15 czerwca, 2022 / dobre praktyki

Sytuacja osób z niepełnosprawnościami w edukacji na uczelniach wyższych

Na przestrzeni ostatnich kliku/kilkunastu lat nastąpiła znaczna poprawa sytuacji osób z niepełnosprawnościami na polskich uczelniach. Znalazło to odzwierciedlenie we wzroście odsetka udziału tych osób wśród studentów i studentek. Podejmowane przez uczelnie wyższe działania mają na celu wywiązanie się z obowiązku stworzenia studentom i doktorantom z niepełnosprawnościami warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych.
Czytaj więcej
13 czerwca, 2022 / dobre praktyki, lektura obowiązkowa

Matematyka od kuchni

Co zrobić, by nie kojarzyła się tylko z zeszytem w kratkę, tablicą i klasówką? Zajmować się nią, kiedy robimy coś przyjemnego. Oto rozwiązanie dla tych, którzy nie lubią matematyki,...
Czytaj więcej
11 czerwca, 2022 / lektura obowiązkowa

Moje ciało jest okej!

Kiedy ma się 9 czy 12 lat, nie jest łatwo dogadać się z własnym ciałem. Może nogi wydają się za długie? Włosy są w mysim kolorze lub zbyt kręcone? Uśmiech nie tak ładny jak u innych? Dopadają nas kompleksy, możemy spotkać się z hejtem lub czuć się odrzuceni. Ta książka pomaga odpowiedzieć na pytania:
Czytaj więcej
10 czerwca, 2022 / dobre praktyki

Czy dziewczyny naprawdę nie lubią WF-u?

Sztuczny podział na aktywności dla chłopaków i dla dziewczyn, dyskomfort w szatni i na następnych lekcjach (bo nie ma czasu na prysznic), niepokoje związane z ćwiczeniem w czasie miesiączki, o których się nie rozmawia. Oceny, które dają poczucie bycia gorszą od innych. Brzęcząca w głowie myśl: „sport nie jest dla mnie”.
Czytaj więcej
8 czerwca, 2022 / edukacja w teatrze, opinie

Instrukcja na wypadek wojny

Wiesz, co robić w razie ataku chemicznego? Może gdy dowiadujesz się, że tego rodzaju broń została użyta, żałujesz, że niezbyt pilnie uczyłaś/eś się chemii w szkole? Co robisz w tych i w innych nieoczekiwanych sytuacjach? Co robisz, gdy nie wiesz jak się zachować? Czy próbujesz zrozumieć sytuację? A jeżeli całe nasze życie to niezrozumiała sytuacja?
Czytaj więcej
6 czerwca, 2022 / dobre praktyki

Jak urządzić pomieszczenie przyjazne dla dziecka z ASD?

Znaczna większość żłobków, przedszkoli, klubów malucha czy szkół, swoją aranżacją, wystrojem i wyposażeniem sprzyja przebodźcowaniu dzieci i nie ma nic wspólnego z wspieraniem ich wszechstronnego rozwoju. Ma wręcz odwrotny skutek, może oddziaływać destrukcyjnie i pogłębiać trudności sensoryczne każdego dziecka, a tym samym powodować negatywne reakcje na otoczenie sprzyjające zachowaniom trudnym.
Czytaj więcej
1 czerwca, 2022 / nasze publikacje

Nadzwyczajny Kongres „W Trosce o Edukację”

Nadzwyczajny Kongres "W Trosce o Edukację" to spotkanie interwencyjne, wywołane proponowanymi zmianami w polskiej edukacji i szkole. Jego ideą jest zaproszenie do zabrania głosu wszystkich środowisk zaangażowanych w edukację, szkołę, opiekę i wsparcie. Do współpracy przy organizacji Nadzwyczajnego Kongresu "W Trosce o Edukację" zaprosiliśmy więc nauczycieli, kadrę kierowniczą, rodziców, uczniów, środowisko akademickie pedagogów, stowarzyszenia, fundacje i związki.
Czytaj więcej
31 maja, 2022 / nasze publikacje

Co będzie завтра? Perspektywy edukacyjne na czas kryzysu

Kilka tygodni temu znaleźliśmy się w zupełnie nowych okolicznościach po raz kolejny.  Dwa lata temu taką sytuacją była pandemia i przejście na zdalną edukację.  Obecnie za naszą wschodnią granicą w Ukrainie rozpoczęła się wojna, w wyniku której do Polski wjechało już prawie 3,5 miliona osób. Głównie kobiet i dzieci.
Czytaj więcej
28 maja, 2022 / dobre praktyki

„Dziecko z pasją, a nie z paskiem!” – ważny projekt Uniwersytetu Dzieci

Według raportu Infuture Institute ponad 64% dzisiejszych uczniów będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Sama młodzież otwarcie przyznaje, że z chwilą ukończenia szkoły część zdobytych w niej umiejętności będzie już nieaktualna lub wręcz niepotrzebna. Problem widzi każdy z nas: szkolnictwo w Polsce nie odpowiada na problemy współczesnego świata. Tylko jak to zmienić?
Czytaj więcej
26 maja, 2022 / dobre praktyki

Pokonać lęk- praktyczne strategie pomocy dziecku ze spektrum autyzmu.

Dlaczego dla dziecka ze spektrum autyzmu zwykłe sytuacje w domu lub w szkole są często źródłem lęku? To trudne uczucie bywa przyczyną gniewu, frustracji, a nawet agresji. Wpływa negatywnie na umiejętności społeczne dziecka, jego zdolności poznawcze. Lęk i zaburzenia lękowe jako ,,grupa reakcji emocjonalnych mają na ogół zabarwienie przykre, są doświadczeniami uporczywymi, rodzą poczucie irracjonalności i bezradności oraz wiążą się z dokuczliwymi reakcjami fizjologicznymi organizmu”.
Czytaj więcej