25 maja, 2022 / dobre praktyki

Epidemia fake newsów o COVID-19. Jak ją zatrzymać?

Pandemia COVID-19 zamknęła nas w domach, nakazała zamienić szkolne ławki na domowe biurka, ograniczyła spotkania i zajęcia pozalekcyjne. Sprawiła też, że błądzimy w gąszczu informacji i fake newsów, które spływają do nas każdego dnia.
Czytaj więcej
23 maja, 2022 / nasze publikacje

Pierwszy stopień do dydaktycznego raju

Pedagogika, a w zasadzie jej punkt wyjścia, czyli coś, co dziś nazywamy pedagogią, ma swoją praprzyczynę w komplikacji systemów społecznych, tj. w potrzebie, czy wręcz konieczności przysposobienia jednostek do pełnienia rosnącej liczby ról, jakie jednostki te mają pełnić. Z tej czysto utylitarnej funkcji usilnie chce „ewoluować” do roli anioła stróża, który taką przyziemną utylitarność ma w pogardzie.
Czytaj więcej
21 maja, 2022 / dobre praktyki

Rozmontować uprzedzenia – rozmowa z Margaret Amaką Ohią-Nowak, trenerką międzykulturową

O tym, dlaczego warto nazywać swoje zdziwienia i lęki związane z uchodźczyniami i uchodźcami, o niełatwej komunikacji w obliczu traumy i o docenianiu różnorodności mówi Margaret Amaka Ohia-Nowak – trenerka międzykulturowa i antydyskryminacyjna.
Czytaj więcej
18 maja, 2022 / opinie

Samolubny mem

Samolubny mem [1] krąży w infosferze. Tak naprawdę, to jest to cały zespół memów, coś na kształt memomu retrowirusa umysłu, zagnieżdżającego się w myślach nosiciela. Przez długie lata potrafi pozostawać w uśpieniu, by w sprzyjających warunkach przystąpić do replikacji. Osobnik zakażony doznaje niemal religijnych objawień i wydaje mu się, że dokonuje epokowych odkryć w dziedzinie dydaktyki i neurologii. 
Czytaj więcej
9 maja, 2022 / dobre praktyki, nasze publikacje

MINECRAFT – tak nauczysz dziecko matematyki! 

Minecraft. Matematyka. Megazadania to idealne połączenie ulubionej gry i przyjaznej edukacji matematycznej. Każdy, kto miał okazję obserwować dziecko grające w Minecraft, zauważył z pewnością, że umiejętności matematyczne są w tej grze niezbędne. Warto to wykorzystać!    
Czytaj więcej
8 maja, 2022 / dobre praktyki

„Dziennik mocy w akcji” – jak wspierać dziecko, by było sobą!

O odkrywaniu swoich mocnych stron w działaniu, nazywaniu talentów, które zwiększa wiarę w siebie, i o dawaniu dzieciom szansy, by były sobą, gdy współpracują z innymi, opowiada dr Agnieszka Wojnarowska z Uniwersytetu Warszawskiego, autorka Dziennika mocy w akcji wydanego właśnie przez Fundację Kosmos dla Dziewczynek.
Czytaj więcej
25 kwietnia, 2022 / dobre praktyki

Fundacja Orange zaprasza szkoły do nowej edycji programów edukacyjnych „Razem w cyfrowym świecie”

Razem w cyfrowym świecie - pod tym hasłem Fundacja Orange zaprasza szkoły z całej Polski do udziału w bezpłatnych programach...
Czytaj więcej
Mierzenie
22 kwietnia, 2022 / nasze publikacje

Szkoła powinna…

Od momentu, w którym pedagogiczni luminarze odkryli, że w curriculach zawarta jest jedynie śladowa ilość zagadnień wystarczająco nowoczesnych, praktycznych, interesujących i łatwo przyswajalnych, i okazało się, że szkoła nie ma już praktycznie czego uczyć, nie chcąc sprzeniewierzać się nowemu paradygmatowi, trwają intensywne poszukiwania zagadnień, którymi mogłaby się zająć między przerwami.
Czytaj więcej
20 kwietnia, 2022 / dobre praktyki

Misja Kieszonkowe wystartowała w szkołach

Jak skutecznie nauczyć dziecko wartości pieniądza, gospodarowania budżetem i oszczędzania, jeśli nie w praktyce? Czy wiesz, że blisko 80% dzieci w Polsce otrzymuje kieszonkowe, ale niewiele z nich potrafi nimi mądrze zarządzać?
Czytaj więcej
19 kwietnia, 2022 / dobre praktyki, nasze publikacje

Metafora meduzy w życiu i szkole

„Czy ocean jest spokojny, czy wzburzony, meduza płynie swoim tempem, a światło, które wskazuje jej drogę pochodzi z jej wnętrza” mówi Magdaleną Daniłoś w rozmowie z Jarosławem M. Spychałą.
Czytaj więcej