Euforia i przygnębienie, poczucie przynależności do grupy rówieśniczej i jednoczesne poczucie wykluczenia z niej. Na jednym biegunie entuzjazm, zaś na drugim zniechęcenie. Podszyte czasem nadmierną brawurą i lękiem, zwątpieniem we własne możliwości… Oto dzień z życia nastolatka.
Trudny Czas Dojrzewania… to pozycja, która pomoże wielu nauczycielkom i nauczycielom w codziennych kontaktach z kolejnym pokoleniem nastolatków i uzbroi w praktyczne strategie rozwijania kompetencji społecznych i emocjonalnych. Książka ukazała się nakładem Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego
Największym atutem Trudnego Czasu… są narzędzia. Przedstawiony w książce model pracy z młodzieżą (DNA-V) łączy założenia terapii akceptacji i zaangażowania oraz psychologii pozytywnej z najnowszą wiedzą naukową na temat procesów rozwojowych. To w zasadzie kompleksowy program pokazujący, jak pomóc młodym ludziom odkryć i rozwijać własne mocne strony, radzić sobie z trudnymi emocjami oraz przełamywać negatywne wzorce myślenia. Na tak wrażliwy moment w życiu. Pozycja z pewnością pomoże także rodzicom w powrocie do własnych strategii zachowań sprzed lat i skonfrontować je z wiedzą oraz aktualnym zachowaniem własnego dziecka.
Lektura książki na każdym kroku utwierdza w przekonaniu, że autorzy są nie tylko świetnymi teoretykami i praktykami, ale przede wszystkim są mądrzy, a dzięki swojej mądrości trafiają w sedno, jeżeli chodzi o charakterystykę młodego człowieka. Iście Korczakowskie traktowanie przez nich nastolatka w sposób najbardziej adekwatny z możliwych, czyli jako takiego samego człowieka, jakim jest każdy z nas, połączone z naukową świadomością specyfiki wyróżniającej adolescentów, jest świętym Graalem owocnej pracy z młodzieżą. A wszystko to okraszone jest nie tylko świetnymi metaforami oraz propozycjami wielu ćwiczeń, ale przede wszystkim jakże życiową mądrością, która zamiast zwalczać – proponuje kanalizować, zamiast protekcjonalizmu – sugeruje bycie rozumiejącym, zamiast postrzegać młodych tylko jako uczniów – uświadamia, że warto traktować ich także jak nauczycieli.
Przemysław Staroń, Nauczyciel Roku 2018, Nauczyciel Roku 2018
Zaprezentowane narzędzia pomagają wykształcić umiejętności psychologiczne, które pozwolą młodym osobom zaangażować się w działania zgodne z własnymi wartościami, osiągnąć stawiane sobie cele, w pełni zrealizować swój potencjał oraz zbudować pozytywne relacje z rówieśnikami i rodziną. Umiejętności te ułatwią im przejście przez trudny okres dojrzewania.
Okres dojrzewania to czas, kiedy młodzi ludzie odkrywają swoje mocne strony, formuje się ich osobowość, dokonują wyborów, które stanowią kroki w dorosłość. Jednocześnie zmagają się z ambiwalentnym obrazem siebie i rzeczywistości, mierzą się z wieloma problemami, podejmują wyzwania, próbują nowych rzeczy, często myląc się w swych wyborach, doświadczają porażek i cierpienia.
Książka zapewnia kompleksowe wsparcie wszystkim specjalistom pracującym z młodymi ludźmi. Jest źródłem rzetelnej wiedzy na temat funkcjonowania umysłu i emocjonalności, a także praktycznych technik pracy, które pomagają rozwijać kluczowe umiejętności psychologiczne służące odkrywaniu tego, co jest w życiu istotne, wspierające zdrowy rozwój oraz pomagające budować wartościowe relacje społeczne.
Hubert Czupała, psychoterapeuta, przewodniczący stowarzyszenia ACBS Polska
CZYTAJ WIĘCEJ
Trudny Czas Dojrzewania… jest nieocenionym źródłem wiedzy dla psychologów, psychoterapeutów, nauczycieli i pedagogów oraz dla każdego, komu leży na sercu dobro młodzieży. Gorąco polecamy!