Fundacja moonka zaprasza nauczycielki i nauczycieli wychowania fizycznego z warszawskich szkół podstawowych do zgłaszania swoich kandydatur do projektu „Ciałopozytywny WF”. Spośród wszystkich zgłoszeń wybrane zostaną cztery osoby. Rekrutacja trwa do 28 sierpnia, a projekt rusza 7 września.
wf.moonka.pl
„Ciałopozytywny WF” to projekt finansowany przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, stworzony i realizowany przez fundację moonka, objęty patronatem fundacji Ja, Nauczyciel. Jest on odpowiedzią na problemy, które obecnie dotykają w ogromnej skali dzieci w okresie dojrzewania, negatywnie oddziałując na ich dobrostan, takie jak:
⦁ Zbyt mała aktywność fizyczna
Według wskazań WHO, każde dziecko powinno praktykować aktywność na umiarkowanym
poziomie przez 60 minut dziennie. Polska nie spełnia tych rekomendacji. Dzieci siedzą na lekcjach, siedzą na przerwach i po lekcjach. W 2022 roku, według danych Ministerstwa Sportu i Turystyki, aż 30% uczniów nie brało udziału w lekcjach WF.
⦁ Negatywny obraz własnego ciała
Dorastające dziewczynki często nie lubią swojego ciała i źle się w nim czują. Media społecznościowe nie pomagają w budowaniu pozytywnego obrazu ciała. Kiedy dziewczęta nie czują się dobrze we własnym ciele to: 80% nie angażuje się społecznie. Taki sam odsetek cierpi na zaburzenia odżywiania lub w inny sposób naraża swoje zdrowie.
Chłopcy z kolei poddawani są presji sprawności ciała i prezentowania jego siły. Chłopcy, którzy
odstają od przedstawianych w mediach wzorów, tracą pewność siebie, szczególnie gdy dodatkowo doświadczają przemocy rówieśniczej.
⦁ Trudności z samoakceptacją w okresie dojrzewania
Okres dorastania to czas wielkich zmian w ciele, psychice i relacjach młodych ludzi. Dzieci często nie są na nie przygotowane i reagują lękiem i wstydem. Dorośli nie mają czasu lub kompetencji, żeby dawać im empatyczne wsparcie w tym okresie.
Głównym celem projektu „Ciałopozytywny WF” jest wzmocnienie dobrostanu dzieci z klas IV/V szkoły podstawowej poprzez promowanie aktywności fizycznej, budowanie pozytywnego obrazu ciała i samoakceptacji. W tym celu, podczas programowych lekcji wychowania fizycznego prowadzone będą zajęcia warsztatowe. Warsztaty „Ciałopozytywny WF” to trzy bloki zajęć, z których każdy trwa dwie godziny lekcyjne.
Celem operacyjnym projektu „Ciałopozytywny WF” jest przygotowanie czterech nauczycieli/nauczycielek wychowania fizycznego do prowadzenia tych warsztatów w swoich szkołach. Zajęcia WF, jak żadne inne lekcje dają możliwość pracy z elementami, które stanowią podstawę dobrostanu dzieci: ciałem, ruchem i emocjami. Edukacja zdrowotna wpisana jest w podstawę programową zajęć WF, a sala gimnastyczna jest doskonałym miejscem do pracy warsztatowej. Nauczyciel wychowania fizycznego jest dla dojrzewających chłopców często autorytetem, a jego działania (albo zaniechania) mają ogromny wpływ na ich dobrostan.
Projekt Ciałopozytywny WF pozwala:
⦁ szkołom pokazać, że widzi obecne problemy dzieci, związane z samoakceptacją i niską aktywnością fizyczną, a także podejmuje działania w celu ich rozwiązania
⦁ nauczycielom/kom WF rozwijać kompetencje, współtworzyć nowe standardy edukacji i z empatią wspierać swoich uczniów i uczennice
⦁ dzieciom budować akceptację i pozytywne podejście do ciała
Projekt objęła patronatem fundacja „Ja, Nauczyciel”: Nasza fundacja od lat angażuje się w działania na rzecz równości i różnorodności, a ten projekt doskonale wpisuje się w naszą misję przeciwdziałania dyskryminacji i wspierania zdrowego rozwoju młodzieży. Wierzymy, że inicjatywy takie jak „Ciałopozytywny WF” mogą realnie przyczynić się do refleksji dorosłych pracujących w szkole oraz akceptacji i pozytywnego podejścia do ciała wśród uczennic i uczniów, co jest kluczowe dla ich samopoczucia, dobrostanu i rozwoju zdrowego społeczeństwa.
Pomysłodawczynią i realizatorką projektu “Ciałopozytywny WF” jest fundacja moonka, która pomaga dorosłym, pracującym z dziećmi we wspieraniu ich w okresie dojrzewania. Rzetelną wiedzę łączy z empatią i pozytywnym podejściem do ciała oraz edukacją na temat emocji i relacji. Wierzy, że dzięki takiemu podejściu dzieci nabiorą pewności siebie i umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami dorosłości, kształtując zdrowe, szczęśliwe i satysfakcjonujące życie.