Ada Lovelace (matematyczka), Alice Ball (chemiczka), Cecilia Payne-Gaposchkin (astronomka i astrofizyczka), Dorothy Hodgkin (biochemiczka), Jane Goodall (prymatolożka, etolożka, antropolożka), Lise Meitner (fizyczka), Maria Göppert-Mayer (fizyczka), Maria Montessori (lekarka i pedagożka), Mary Aning (paleontolożka), Nettie Steves (genetyczka), Rosalind Franklin (chemiczka i krystalografka rentgenowska), Florence Bascom (geolożka), Maria Antonina Czaplicka (etnografka i geografka).

read more

Stało się. Wrzesień za nami. To miesiąc przypominania sobie, jak funkcjonuje szkoła, organizowania własnej przestrzeni, wypełniania dokumentacji. To też czas pierwszych spotkań z rodzicami, które w wielu z nas wywołują niemały stres. Jak uczynić, by rodzice stali się Twoimi sprzymierzeńcami? 

read more

Jeśli historie mają znaczenie, to ważny jest też sposób, w jaki je opowiadamy. Nadajemy sensy na poziomie doboru słów, a także decydując, od którego zdarzenia zaczniemy, a następnie, o czym właściwie jest ta opowieść. Sens przedstawianej historii będzie zależeć od języka, słów, których używamy. Anna Legeżyńska pisała, że “tłumacz to drugi autor”. Wybierając znaczenie wyrazu może pozwolić czytelnikowi poznać głębsze znaczenie opowiadanej historii lub ślizgać się po tafli utartych stereotypów i przekonań. Wiele dyskusji wzbudziło tłumaczenie “Odysei” na język angielski dokonane przez Emily Wilson.

read more

Łucja Zawada (1913-1985) była harcerką, instruktorką, żołnierzem Szarych Szeregów i łączniczką Armii Krajowej oraz wieloletnią nauczycielką języka polskiego w Rudzie Śląskiej. Ta wspaniała postać została właśnie patronką szkoły prowadzonej przez Stowarzyszenie Mistrzostwa Sportowego w Rudzie Śląskiej.   W szkole zostały przeprowadzone konsultacje…

read more

Program szkolny nie zachęca do eksperymentowania. Materiału jest najczęściej za dużo, a eksperymenty wymagają czasu. To nie są gotowe odpowiedzi, które podajemy uczniom do zapamiętania. Decydując się na eksperymentowanie na lekcjach musimy znaleźć czas nie tylko na przeprowadzenie samej próby, ale też na to by uczniowie sami mogli sformułować wnioski.  A to, nie oszukujmy się, jest trudne. 

read more

Sobota 7.20 Mogę padać na pysk, ale jeśli wiem, że coś sprawi dzieciakom frajdę, to ja w to idę. Nocowanie w przedszkolu”. Posypały się lajki i gratulacje i choć to bardzo miłe, to do tej pory nie rozumiem. Poczułam się, jakbyśmy z koleżankami, zrobiły coś tak wyjątkowego, czego świat jeszcze nie widział.

read more

Choć w naszej historii było wiele niezwykłych kobiet, ich osiągnięcia wciąż pozostają nieznane i niedoceniane. Dowodem na to jest fakt, że kobiety stanowią zaledwie 10% patronów polskich szkół. Bank BNP Paribas postanowił to zmienić i zainicjował program patronki.pl, którego celem jest uhonorowanie wybitnych kobiet i zainspirowanie nimi młodzieży. 
Historia Polski pełna jest niezwykłych kobiet, które trwale zapisały się w dziejach naszego kraju. Laureatki Nagrody Nobla, działaczki społeczne, naukowczynie, sportsmenki, artystki.

read more

Poprzedni rok szkolny ze względu na swój pandemiczny charakter nie dał wielu szans realizacji programom wychowawczo-profilaktycznym, a pogłębiające się problemy dzieci i młodzieży mogą być objawem wtórnym podejmowanych przez nich zachowań ryzykownych. W nowym roku szkolnym skierujmy uważność na jakość oddziaływań profilaktyki uzależnień.

read more