Na przestrzeni ostatnich kliku/kilkunastu lat nastąpiła znaczna poprawa sytuacji osób z niepełnosprawnościami na polskich uczelniach. Znalazło to odzwierciedlenie we wzroście odsetka udziału tych osób wśród studentów i studentek. Podejmowane przez uczelnie wyższe działania mają na celu wywiązanie się z obowiązku stworzenia studentom i doktorantom z niepełnosprawnościami warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych.

read more

Co zrobić, by nie kojarzyła się tylko z zeszytem w kratkę, tablicą i klasówką? Zajmować się nią, kiedy robimy coś przyjemnego. Oto rozwiązanie dla tych, którzy nie lubią matematyki, a lubią gotowanie – matgotowanie. I specjalna sałatka. O co chodzi w matgotowaniu? To proste! Wystarczy podczas przygotowywania z dziećmi posiłków zacząć przywiązywać większą…

read more

Znaczna większość żłobków, przedszkoli, klubów malucha czy szkół, swoją aranżacją, wystrojem i wyposażeniem sprzyja przebodźcowaniu dzieci i nie ma nic wspólnego z wspieraniem ich wszechstronnego rozwoju. Ma wręcz odwrotny skutek, może oddziaływać destrukcyjnie i pogłębiać trudności sensoryczne każdego dziecka, a tym samym powodować negatywne reakcje na otoczenie sprzyjające zachowaniom trudnym.

read more

Według raportu Infuture Institute ponad 64% dzisiejszych uczniów będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Sama młodzież otwarcie przyznaje, że z chwilą ukończenia szkoły część zdobytych w niej umiejętności będzie już nieaktualna lub wręcz niepotrzebna. Problem widzi każdy z nas: szkolnictwo w Polsce nie odpowiada na problemy współczesnego świata. Tylko jak to zmienić?

read more

Dlaczego dla dziecka ze spektrum autyzmu zwykłe sytuacje w domu lub w szkole są często źródłem lęku? To trudne uczucie bywa przyczyną gniewu, frustracji, a nawet agresji. Wpływa negatywnie na umiejętności społeczne dziecka, jego zdolności poznawcze. Lęk i zaburzenia lękowe jako ,,grupa reakcji emocjonalnych mają na ogół zabarwienie przykre, są doświadczeniami uporczywymi, rodzą poczucie irracjonalności i bezradności oraz wiążą się z dokuczliwymi reakcjami fizjologicznymi organizmu”.

read more

O odkrywaniu swoich mocnych stron w działaniu, nazywaniu talentów, które zwiększa wiarę w siebie, i o dawaniu dzieciom szansy, by były sobą, gdy współpracują z innymi, opowiada dr Agnieszka Wojnarowska z Uniwersytetu Warszawskiego, autorka Dziennika mocy w akcji wydanego właśnie przez Fundację Kosmos dla Dziewczynek.

read more