Efekt Zeigarnik jest stosowany w marketingu. Nie tylko skutecznie przyciąga uwagę, lecz także podtrzymuje zaangażowanie konsumentów i konsumentek przez dłuższy czas. Wykorzystujecie go w szkole?
read moreNie ulega wątpliwości, że szkoły muszą się zmienić. Czego potrzebujemy, by to zrobić? Jak skutecznie organizować proces uczenia? Jaką rolę w procesie zmian ma do odegrania osoba ucząca?
read moreTrendy oświatowe, Państwo wybaczą truizm, zmieniają się. Niestety, choć podobno zmiany te są powszechnie wyczekiwane, można o nich powiedzieć wszystko, ale nie to, że te oczekiwania spełniają. Przyczyn tego jest pewnie multum, ale wymienię tu tylko dwie, które wydają mi się absolutnie…
read moreW ostatnich latach daje się zaobserwować prawdziwy wysyp badań o charakterze eksploracyjnym, opisowym i obserwacyjnym, dotyczących tzw. młodych pokoleń i oświaty. Osobiście martwi mnie nieobecność wyciągania z nich i formułowania oficjalnych, wiążących wniosków, przez podmioty ku temu powołane.
read moreMając już przybliżone pojęcie, dlaczego, ludzie nie czują się dziś przygotowani do funkcjonowania w otaczającym ich świecie i co do tego doprowadziło, spróbujmy poczynić krok trzeci i zastanowić się, czy jakakolwiek szkoła w ogóle ma jeszcze szansę takie przygotowanie zapewnić i czy kiedykolwiek rzeczywiście je zapewniała.
read moreCzas dziś postawić kolejny krok na drodze do oswojenia zarzutu „nieprzygotowywania”, czyli zadać sobie drugie istotne pytanie: Jak doszło do opisanej w poprzedniej części sytuacji? Niebagatelnym czynnikiem sprawczym było założenie, że „jak być człowiekiem” może nauczyć jakaś instytucja (a za moment zatrudniona…
read moreJednym z głównych argumentów (jeśli nie najważniejszym) krytykantów oświaty jest twierdzenie, że dzisiejsza szkoła „nie przygotowuje do życia”.
read moreMuszę podziękować Jarosławowi Kordzińskiemu, bo jego teksty bardzo często skłaniają mnie do przemyśleń. Dziś, nawiążę do jednego z nich bardzo krótko, bo nie będzie to polemika czy analiza, lecz szybka refleksja na temat takiego właśnie, publicznego „szukania rozwiązań na nowe czasy” i…
read moreStanowisko Fundacji Ja, Nauczyciel w sprawie zmian w podstawie programowej wygłoszone w skrótach na wysłuchaniu obywatelskim dnia 18.05. 2024 przez Justynę (Inkę) Ilasz, polonistkę, członkinię Rady Fundacji
read moreCzas biegnie, no nie ogarniam tego. Powoli oswajam się z myślą, że od września nie będę dyrektorką i że musiałam zweryfikować siebie samą, i swoje przekonania. Konkurs na stołek rozpisany. Ktoś chętny? Moim marzeniem było spróbować i wiedziałam, że jak poczuję, że…
read more