W przeciwdziałaniu uzależnieniom wśród uczniów i uczennic pedagog szkolny i nauczyciele świetnie poruszają się po oddziaływaniach profilaktyki uniwersalnej coraz częściej nawet tej skutecznej.
Schody zaczynają się kiedy działania w gabinecie pedagoga szkolnego czy w interwencji wychowawcy mają zostać opisane językiem dwóch kolejnych profilaktyk: selektywnej czy wskazującej.
Czasem już po jednym szkoleniu czy edukacji własnej są rozpoznawalne w podejmowanych dotychczasowych realizacjach.
Warto podkreślić, że wyniki badań wskazują, że tego typu działania mogą być z powodzeniem realizowane w szkołach i przyczyniają się do ograniczenia używania substancji psychoaktywnych: narkotyków, alkoholu; absencji w szkole oraz przedwczesnego przerywania nauki (Wilson i wsp., 2001, za Borucka A.)
Dobry pomysł, plan i narzędzia zastosowane w szkolnym programie wychowawczo profilaktycznym mogą poszerzać wachlarz profilaktyki.
W 14 minutowej rozmowie specjalistów profilaktyki i psychoterapii uzależnień o profilaktyce selektywnej i wskazującej oraz ważnej roli pedagoga szkolnego.
Dzięki materiałowi:
- uporządkujesz pojęcia profilaktyki selektywnej i wskazującej,
- przymierzysz się do przypisania niektórym swoim działaniom stosowanie oddziaływań profilaktyki selektywnej i wskazującej opierając się o indywidualne przypadki uczniów
i uczennic.