Zmiany i nowe sytuacje związane z wojną w Ukrainie codziennie dotykają zarówno migrantów jak i osoby wspierające. W natłoku silnych i trudnych emocji łatwo o sytuacje konfliktowe. Jak więc rozmawiać i szukać porozumienia w domu, szkole czy w pracy?

Te pytania zadajemy sobie coraz częściej, a w takich momentach przydaje się wsparcie. Pogotowie Mediacyjne koordynowane przez Fundację Dom Pokoju od lat wspiera mieszkańców i mieszkanki w trudnych sytuacjach konfliktowych, ucząc rozmowy opartej na komunikacji bez przemocy, słuchaniu i empatii.

Szkoła – miejsce integracji i budowania relacji

Wojna w Ukrainie zburzyła nasze poczucie bezpieczeństwa, przyniosła lęk i niepewność, a związany z nią napływ osób szukających schronienia w Polsce prowadzi do zmian zastanej rzeczywistości społecznej. Uczniowie i uczennice przyniosą do szkoły całą gamę emocji. Jedni będą potrzebowali rozmów o aktualnej sytuacji, inni – wręcz przeciwnie. Nie ma zatem jednego uniwersalnego scenariusza jak postępować i w jaki sposób rozmawiać z dziećmi o wojnie. Kluczowa jest uważność i reagowanie adekwatnie do potrzeb.

Do szkół dołączają nowi uczniowie i uczennice. Ich spora liczba będzie wymagała reorganizacji dotychczasowego funkcjonowania. Rodzice uczniów i uczennic mogą się martwić, jak ta sytuacja wpłynie na edukację ich dzieci. Będą prosili o informacje, czy ich dzieci są zaopiekowane i w jaki sposób. Czasem trudno będzie wszystko od razu wyjaśnić, bo sytuacja jest nowa i nie ma jednego algorytmu działania. Warto prosić o chwilę
cierpliwości.

Warto szukać jednak równowagi pomiędzy pracą z nowymi osobami, a pracą z pozostałymi uczniami i uczennicami, których problemy, plany, marzenia i oczekiwania przecież nie znikną. Brak równowagi może skutkować narastaniem niechęci do nowych przybyszów – mówi Dorota Whitten, mediatorka Fundacji Dom Pokoju. Mediatorki z Pogotowia Mediacyjnego przygotowały wskazówki dla kadry pedagogicznej, które mogą okazać się pomocne podczas pracy z dziećmi i młodzieżą. Ważne jest dbanie o klasową wspólnotę i prowadzenie otwartej rozmowy w szczery i dostosowany do odbiorców sposób. Wzmocnij działania integracyjne i wspólnotowe w klasie. Przypomnij, że klasa jest jednością i szczególnie w tych trudnych chwilach powinni się wzajemnie wspierać. Kiedy uczniowie i uczennice opowiadają o swoich emocjach związanych z wojną, możesz im odpowiedzieć, że również się martwisz lub lękasz. Nie obciążaj uczniów swoim lękiem, ale pokaż, że dorośli również czują podobnie. To was zbliży – mówi Joanna Wajda, mediatorka, na co dzień pracująca z młodzieżą. Więcej wskazówek znaleźć można na fanpage’u Pogotowia Mediacyjnego

Pogotowie Mediacyjne ma także stałą ofertę dla szkół, dedykowaną wszystkim osobom ze środowiska szkolnego – nauczycielom, nauczycielkom, uczniom, uczennicom oraz rodzicom. W ramach oferty można zgłaszać się do Pogotowia Mediacyjnego z prośbą o bezpłatne mediacje w razie konfliktu np. między rodzicami a kadrą pedagogiczną lub dyrekcją, skorzystać z bezpłatnej diagnozy konfliktu w klasie oraz bezpłatne konsultacje telefonicznie w zakresie konfliktów szkolnych lub rodzinnych, z których skorzystać mogą także rodzice.

Dodatkowo mediatorki i mediatorzy z Pogotowia zapraszają wszystkie osoby pracujące z dziećmi na warsztaty i szkolenia w zakresie komunikacji bez przemocy, zarządzania konfliktem i emocjami oraz pracy z oporem.

Działania systemowe czyli nowe/stare wyzwania.

O tym jak ważne są działania systemowe, często przypominają nam kryzysy. Wojna w Ukrainie to nie pierwsza i nie ostatnia trudna sytuacja, której doświadczymy wspólnie jako społeczeństwo. Dlatego tak ważna jest edukacja w zakresie rozwiązywania konfliktów, zarządzania emocjami oraz trening empatycznej, nastawionej na słuchanie potrzeb, rozmowy.

Fundacja Dom Pokoju od kilku lat, z powodzeniem prowadzi Program Zarządzania Konfliktem i Mediacji Rówieśniczych dla szkół podstawowych, w ramach których przygotowuje dzieci i młodzież do roli mediatorów i mediatorek rówieśniczych. Młodzi mediatorzy wspaniale sprawdzają się jako koleżeńskie wsparcie dla kolegów i koleżanek z klasy, którzy pochodzą z Ukrainy, a także z Rosji i Białorusi. Nie zapominajmy bowiem, że konflikty będą dotyczyć także dzieci i dorosłych tych narodowości. Aby zgłosić się do programu wystarczy napisać na dompokoju@dompokoju.org

Dobrze żyć z sąsiadem

Nasze sąsiedztwo z Ukrainą w ekspresowym tempie przeskoczyło od dwóch graniczących ze sobą krajów do rodzin oddzielonych ścianą pokoju. Wiele mieszkańców i mieszkanek Wrocławia zdecydowało się zostać osobą lub rodziną goszczącą dla uchodźców i uchodźczyń z Ukrainy. To piękne i bardzo odpowiedzialne zadanie, dlatego i te osoby chce wspierać Pogotowie Mediacyjne.

Pamiętajmy, że w tej niecodziennej sytuacji znacznie łatwiej o konflikty, które nie wynikają tylko z trudności komunikacyjnych czy barier językowych, ale często z tego, że nasza lokatorska rodzina zmienia się, powiększa, a my musimy nauczyć się współgrać pod jednym dachem w nowym wariancie – mówi Antonina Gawrońska, koordynatorka projektu.

Specjalistki z Pogotowia Mediacyjnego przypominają też o tym, żeby zadbać o minimum komfortu dla siebie. Trudno przewidzieć, ile dokładnie czasu goście z nami będą, warto więc szczerze porozmawiać o granicach, których nie chcielibyśmy przekraczać. W obliczu tych trudności niezmiennie proponujemy obecnym jak i nowym mieszkańcom oraz mieszkankom Wrocławia bezpłatną usługę mediacyjną w zakresie rozwiązywania konfliktów rodzinnych, sąsiedzkich czy pracowniczych. Czasem z pozoru małe, kłótnie i wymiany zdań eskalują do sytuacji, w których trudno nam już rozmawiać bez silnych emocji. Wtedy pomocny okazuje się mediator.

Aby skorzystać zarówno z oferty dla szkół jak i usługi mediacji w ramach Pogotowia Mediacyjnego napisz zapytanie na pogotowie.mediacyjne@wcrs.pl lub zadzwoń pod numer 538 208 660. Pogotowie Mediacyjne koordynowane jest przez Fundację Dom Pokoju na zlecenie Wrocławskiego Centrum Rozwoju Społecznego i jest finansowane z budżetu gminy Wrocław.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.