O tym, że kontakt z naturą jest bardzo ważny dla naszego zdrowia fizycznego i psychicznego wiemy już od tysięcy lat, potwierdzają to setki badań naukowych na całym świecie, wydawane są na en temat liczne książki o, a lekarze zaczynają zapisywać wyjście do lasu na receptach. Co my na to? 

To mały krok dla człowieka, wielki skok dla ludzkości, czyli o tym jak wpuściliśmy do szkoły las.

Lasy zamiast klasy?

Nadal zgadzamy się, by nasze dzieci funkcjnowały w murach szkolnych i przedszkolnych. Często z wygody, często z fałszywego strachu przed chorobą, która wystąpi po spacerze w deszczu, a jeszcze częściej z przekonania, że tylko w budynku może odbywać się nauka. Na szczęście, istnieją miejsca gdzie malutkie nasionka trafiły na żyzną glebę i tam zaczynają kiełkować stając się podstawą ważnych zmian w edukacji i szkolnym systemie wartości.

Lasy zamiast klasy 

To program innowacji pedagogicznej, który od września 2020 jest realizowany w Szkole Podstawowej z Oddziałami Sportowymi nr 5 im. Jana Twardowskiego w zachodniopomorskim Goleniowie. Program oparty jest na idei leśnej edukacji i edukacji typu outdoor. Do jego realizacji, w pierwszym roku, zostały zaproszone dzieci z edukacji wczesnoszkolnej oraz przedszkolnej. 

Edukacja w lesie zdobywa szerokie grono sympatyków

Celem projektu jest realizacja podstawy programowej poza murami szkoły, w głębokim kontakcie z naturą, nawiązywanie relacji z rówieśnikami i z przyrodą, budowanie kompetencji miękkich, zabawa i nauka na świeżym powietrzu, odpoczynek. SP 5 ma idealne położenie do realizacji edukacji na zewnątrz, gdyż od lasu dzieli ją tylko płot, a od wspaniałego parku jedynie ulica. 

Jestem nauczycielką przedszkola od piętnastu lat, edukatorem i animatorem przyrody, autorką i realizatorką tego projektu. Zabieram dzieci na wyprawy do lasu, które trwają 4 lekcje, a każda klasa zrealizuje w ciągu roku szkolnego ok 8 takich wypraw – dzieci wychodzą ze szkolnych murów raz na półtora miesiąca. 

Kropla drąży skałę

Znając wartość jaką niosą ze sobą te wyprawy mam poczucie realizacji ważnej misji i wiem, że dajemy każdemu dziecku przestrzeń spędzoną i przepracowaną w lesie, że każdego miesiąca kolejne dzieci trafia na łono natury. Znając realia większości polskich szkół, zdaję sobie sprawę z wagi tego wydarzenia. Na lęśna edukacje dzieci czekają. Staje się ona częścią programu, podstawą lekcji, ogólnodostępną, bezpłatną, pełnowartościową, długo wyczekiwaną.  

Idziemy w dobrym kierunku, wychodzimy poza schemat, poza salę, poza myśl, że tylko w ławce można nauczyć się czego wartościowego, poza strefę własnego komfortu, bo tylko tam czeka na nas rozwój, pasja, emocje i nowe wyzwania. Do  zobaczenia w lesie!  

Marta Król

Marta Król

Absolwentka UAM w Poznaniu, wieloletnia nauczycielka przedszkola, edukatorka i animatorka przyrody, autorka innowacyjnych projektów edukacyjnych opartych na Edukacji Leśnej: „Czas na las” skierowany do przedszkolaków i „Lasy zamiast klasy”, którego odbiorcami są dzieci w edukacji wczesnoszkolnej. Prelegentka na III Edycji Międzynarodowej  Konferencji Edukacja Innowacja oraz I Szczytu Klimatycznego w Szczecinie. Nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 5 z oddziałami sportowymi im. ks. Jana Twardowskiego w Goleniowie. Właścicielka firmy LoveLASy, której misją jest przybliżanie natury małym i dużym, organizowanie szkoleń dla dorosłych z zakresu leśnej edukacji oraz organizacja leśnych wypraw dla dzieci. Współautorka bloga o podróżującej rodzinie, zakochanej w stylu VANLIFE

CZYTAJ WIĘCEJ

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *