Kryzys wywołany przez COVID-19 sparaliżował sektor edukacyjny oraz zmusił oświatę do reorganizacji pracy. Z dnia na dzień polskie nauczanie przeniosło się ze szkolnych placówek do domów.
Czy jest to skuteczne rozwiązanie? Jakie są najpoważniejsze problemy związane z nauczaniem zdalnym? Już 18 kwietnia na te i inne pytania odpowiedzą eksperci ds. edukacji: Sławomir Broniarz – Prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego, Oktawia Gorzeńska z portalu lekcjewsieci.pl, Przemysław Staroń – Nauczyciel Roku 2018, Finalista Global Teacher Prize oraz Jan Wróbel – nauczyciel historii, dziennikarz i publicysta. Dyskusja, którą poprowadzi Grzegorz Kwolek – dziennikarz RMF FM, jest organizowana z inicjatywy Open Eyes Economy.
Ministerstwo Edukacji Narodowej zostało postawione w trudnej sytuacji. Nadzwyczajne wyzwanie, jakim jest nauczanie w rzeczywistości globalnej pandemii wywołanej wirusem COVID-19, obnażyło niedoskonałości w funkcjonowaniu poszczególnych sektorów publicznych. Jednym z nich jest system zarządzania polską oświatą, który nie był przygotowany na takie wyzwanie. Doraźne i chaotyczne działania podejmowane bez konsultacji z partnerami społecznymi, pogłębiły poczucie chaosu i niepewności wśród uczniów, rodziców i opiekunów.
Napięcie i niepokój w edukacji
Eksperci edukacyjni z niepokojem dostrzegają szereg problemów sygnalizowanych zarówno ze strony rodziców i uczniów, jak i nauczycieli. Dotyczą one głównie braku dostępności internetu o odpowiedniej przepustowości, braku odpowiedniego sprzętu do nauki oraz konieczności współdzielenia go między rodzicami i dziećmi. Dużym problemem pozostaje również brak informacji o planowanych egzaminach maturalnych i ośmioklasisty. Falę niepokoju oraz napięcie wśród rodziców i uczniów wywołuje także niepewność związana z rekrutacją do szkół średnich oraz na studia.
Jak zadbać o uczniów wykluczonych?
Czy nauczanie zdalne może skutecznie zastąpić nauczanie tradycyjne? Jaki sens ma w obecnej sytuacji tradycyjny system weryfikacji oraz oceny wyników kształcenia? Czy nauczyciele posiadają odpowiednie kompetencje w zakresie nauczania zdalnego? W jaki sposób można zadbać o uczniów wykluczonych? Czy mamy czas na działanie?
Nad powyższymi pytaniami pochylą się eksperci w zakresie edukacji:
- Sławomir Broniarz – Prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego
- Oktawia Gorzeńska – Projekt Społeczny Nauczycieli – lekcjewsieci.pl
- Przemysław Staroń – psycholog, Nauczyciel Roku 2018, Finalista Global Teacher Prize 2020
- Jan Wróbel – b. dyrektor 1 Społecznego Liceum Ogólnokształcącego „Bednarska” w Warszawie, dziennikarz i publicysta