Czy stwierdzenie pecunia regit mundum (z łac. pieniądze rządzą światem) jest odbiciem sytuacji w szkołach?
W dobie konsumpcjonizmu nie możemy udawać, że posiadanie pieniędzy nie ma wpływu na to, jak myślimy o sobie i o innych. Spotykamy w szkole osoby, które chcą dostawać dużo, łatwo i szybko, które nie potrafią czekać na późniejszą gratyfikację czy oszczędzać, dlatego tak ważne jest nie tylko podejmowanie w klasie rozmów na temat oszczędzania na jakiś cel, ale także wiedza, że aby spełnić marzenie nie trzeba od razu zaciągać kredytu. Warto uczyć odpowiedzialnych zachowań finansowych – bo dzieci powinny uczyć się refleksyjnego i krytycznego analizowania otaczającego ich świata.
Nauczycieli może w tym wesprzeć program Banku BNP Paribas „Misja Kieszonkowe”. Wyróżnia go nowatorskie, praktyczne i inkluzywne podejście do edukacji finansowej dla dzieci z klas I-VI. W dzisiejszej sytuacji społeczno-ekonomicznej temat pieniądza i finansów jest szczególnie ważny, dlatego warto zerknąć na misjakieszonkowe.pl co przygotowali twórcy programu.
Dołącz do programu Innowacyjna Szkoła Google!
Przeciwwagą dla nadmiernego zdobywania dóbr materialnych powinno być promowanie postaw i zachowań społecznych i solidarnościowych, szacunku dla człowieka i dla każdej żyjącej istoty bez względu na dochód. Gdyby ludzie uczyli się odróżniać potrzeby od zachcianek pomogłoby to z pewnością naszej planecie. Przecież wiadomym jest, że nadmierna konsumpcja sprzyja wzmożonej produkcji, która z kolei przyczynia się do degradacji środowiska. Rozmowa z uczniami o pieniądzach może być punktem wyjścia do dyskusji na temat sprawiedliwego handlu czy mądrego inwestowania. To tematy, o których niewiele się mówi w szkole, a które powinny być w niej obecne.
O roli pieniądza i o finansach dyskutuje się w starszych klasach na podstawach przedsiębiorczości oraz na wiedzy o społeczeństwie. Temat ten jest dostrzegany i podejmowany także przez nauczycieli i nauczycielki na godzinach wychowawczych, zwłaszcza gdy w klasie ujawniają się różnice w postrzeganiu pieniędzy wśród dzieci, albo gdy dochodzi do dyskryminacji ze względu na status społeczny.
O pieniądzach uczniowie i uczennice rozmawiają jednak częściej na przerwach, płacąc gotówką, robiąc zakupy w szkolnych sklepikach. Coraz częściej dzieci korzystają z kart, płatności bezgotówkowych. Warto, żeby rozumiały skąd biorą się pieniądze i wiedziały jak je zarobić. Nauka umiejętnego gospodarowania pieniędzmi powinna iść w parze ze świadomością, jaki wpływ mają podejmowane przez nas wybory i dlatego ważne jest, by szkoła wcześniej wprowadzała w temat gospodarowania pieniędzmi, korzystała z zainteresowania uczniów i uczennic tematem oraz kształtowała postawy i zachowania potrzebne w życiu.
W nowoczesnej edukacji ważne jest, by umiejętnie wykorzystywać metody i narzędzia, które będą po prostu atrakcyjne dla dzieci i młodzieży. Wg mnie takie materiały zostały opracowane przez specjalistów i specjalistki programu „Misja Kieszonkowe”. Nauczyciele biorący udział w programie po rejestracji TUTAJ mogą pobrać gotowe scenariusze zajęć oraz korzystać z gier rozwijających znajomość pojęć finansowych. W ramach zajęć dzieci porządkują wiedzę skąd biorą się pieniądze, jak się je zarabia, jak założyć konto w banku, jak posługiwać się kartą płatniczą, na czym polegają płatności bezgotówkowe i jak zaprojektować listę zakupową, a także dlaczego nie warto oceniać innych przez pryzmat statusu materialnego. Propozycja dla klas IV –VI oparta jest z kolei na metodzie projektu, który wpisany jest w podstawę programową. Prosty język i ciekawa forma pozwala na zaangażowanie uczniów i uczennic, a dobrze opracowane materiały dydaktyczne są ogromnym wsparciem dla prowadzących zajęcia. Poza tym, chętne klasy mogą wziąć udział w interesującym konkursie i zdobyć 3000 zł na wycieczkę szkolną.
Szkoła powinna być bliżej życia, bliżej potrzeb społecznych i ten program im to najzwyczajniej w świecie ułatwia.