Finał projektu “Poza horyzont”
W dniach 11-12 grudnia w 3 Liceum Ogólnokształcącym w Poznaniu odbyły się Dni Wielokulturowe, podczas których gościli przedstawicieli i przedstawicielki takich krajów jak: Hiszpania, Syria, Bułgaria, Ukraina, Iran, Turcja, Senegal, Nepal czy Indie. Byli to zarówno wolontariusze z Centrum Inicjatyw Międzykulturowych HORYZONTY, studenci międzynarodowego kierunku „Innovation Management” na Uniwersytecie Ekonomicznym, jak i inni, równie ważni goście, którzy postanowili podzielić się z nami swoimi doświadczeniami oraz wiedzą. Uczniowie i uczennice uczestniczyli w warsztatach o różnorodnej tematyce – od problemów społecznych takich jak dyskryminacja czy patriarchat, przez codzienne życie mieszkańców i mieszkanek innych krajów, po zajęcia łączące ruch z tańcem, które pozwoliły poznać nietypowe techniki relaksacji. Oprócz tego była także możliwość swobodnej rozmowy, aby łamać stereotypy i zadać nurtujące niektórych pytania dotyczące na przykład kultury czy tradycji.
“Dowiedziałem się wiele o nierównościach w świecie”
– “Dla naszej klasy Prelegentki z Cim Horyzonty przygotowały ciekawe zadanie, którego celem było ukazanie różnic społecznych” – mówi Jakub Gogolewski z klasy 3b. – „Każda osoba wcieliła się w wylosowaną postać (np. syna dyrektora amerykańskiego banku, czy 30-stoletnią Romkę bez wykształcenia) i po każdym pytaniu (związanym z sytuacją materialną bądź pozycją w społeczeństwie), jeśli odpowiedź na nie brzmiała: ‘tak’, trzeba było przemieścić się o jeden krok do przodu. Rezultat był zdumiewający” – podsumowuje swą wypowiedź Jakub – “uświadomił nam problemy XXI w. Dziękujemy za fenomenalne przeprowadzenie warsztatów.” Inna z uczestniczek dodaje: – “Zdałam sobie sprawę, iż do tej pory nie myślałam dużo o życiu ludzi w innej sytuacji niż moja” – mówi. – “Gra społeczna przeprowadzona przez wolontariuszy w naszej klasie w obrazowy sposób ukazała problem nierówności na świecie oraz jak ważne jest dalsze działanie na rzecz poprawy sytuacji ludzi, którzy tego potrzebują” – podsumowuje Marysia Kaniewska z klasy 3d.
„Dowiedziałem się o kulturach w innych państwach, a także poznałem bardzo ciekawych ludzi”
W ramach Dni Wielokulturowych odbyły się warsztaty „Żywa Biblioteka”. Uczniowie mieli okazję porozmawiać z gośćmi reprezentującymi różnorodne kultury i doświadczenia. Każda grupa mogła odbyć prywatną rozmowę z osobą z Iranu, Indii, Bułgarii, Hiszpanii, Ukrainy czy Turcji. –„Rozmowy bardzo otworzyły mi oczy na życie kobiet za granicą, ich realia i zmagania” – podsumowuje GA, “Dowiedziałam się jakie są różnice, np. w prawach kobiet w innych krajach jak np. Turcja.”– mówi GA, a inny uczestnik warsztatów dodaje: –„Mogliśmy dowiedzieć się rzeczy, o których nie mówi się na codzień lub mówi się, lecz nie tak szczegółowo i często. Dodatkowo zajęcia pomagały rozwijać umiejętności mówienia oraz słuchania w języku angielskim.”
„Dowiedziałam się o kulturze Syrii”
–„Przemiła Ayka z Syrii w bardzo ciekawy sposób opowiedziała naszej klasie o kraju, z którego pochodzi oraz o swojej historii. W trakcie zajęć mogliśmy podziwiać rozmaite krajobrazy, posłuchać tradycyjnej syryjskiej muzyki oraz dowiedzieć się, jak faktycznie wygląda codzienne życie mieszkańców państwa mierzącego się z wojną”– mówi Michalina Wojna z klasy 2d. –„Spotkanie to było niezwykle inspirujące i pozwoliło nam lepiej zrozumieć różnorodność świata oraz dostrzec piękno innych kultur.” – podsumowuje Michalina. Inna z uczestniczek dodaje: –„Zebrałam sporo informacji o innych kulturach, dowiedziałam się, jak aktualnie wygląda sytuacja w Syrii i zrozumiałam, że warto wychodzić poza strefę komfortu”.
– “Na naszych oczach działa się historia” – mówi pani p. Agnieszka Jankiewicz, organizatorka Dni Wielokulturowych – “Dopiero kilka dni wcześniej rysowaliśmy z klasą 1 b flagę Syrii na przywitanie gości – a podczas spotkania Ayka podzieliła się swoją radością, że flaga została zmieniona a Syryjczycy odzyskali wolność.
„Dowiedziałem się jak wygląda życie w Senegalu”
Cheikh studiuje w Poznaniu od dwóch miesięcy. Opowiadał o swym kraju, ukazywał zdjęcia z codziennego życia w zestawieniu z tymi, które otrzymujemy w przekazie medialnym. Prezentował slajdy z mapą bogactw – zasobów krajów afrykańskich oraz ich nieproporcjonalną biedę, spowodowaną wciąż kolonialnym podejściem. Dzielił się swą kulturą, muzyką i słońcem. Kilkoro z uczestników tak podsumowuje spotkanie: – ”Dowiedziałem się, jaki wpływ mają kraje europejskie na Afrykę”, – ”Dowiedziałam się dużo o kulturze w Senegalu oraz tego, jak wygląda Polska z perspektywy kogoś, kto nie jest z Europy”.
Czego możemy się od siebie nauczyć?
Na zakończenie wydarzenia kilkoro osób biorących w nim udział (Joanna Ruskowiak, Olga Walczak, Wiktor Guss, Mikołaj Sobstyl) przygotowało prezentację o Polsce dla naszych wszystkich gości, w której opowiedzieli o naszych tradycjach, miejscach wartych odwiedzenia, jak i znanych osobach oraz kulturze, w tym wspominając także o Poznaniu.
Dni Wielokulturowe były niesamowitym doświadczeniem dla całej szkolnej społeczności. – “Podobała mi się możliwość komunikacji po angielsku w normalnych warunkach, ćwiczenie zwykłych rozmów, wyrażanie opinii. Zajęcia były ciekawe, pokazujące problemy społeczeństwa“ – podsumowuje GA, a inny Anonimowy Głos dodaje: – “Uważam, że dużo się dowiedziałam. Poszerzyłam swoją wiedzę na tamtej kultur oraz mentalności ludzi z różnych stron świata, ale także mogliśmy się podzielić swoimi perspektywami”.
Jest to opis tylko kilku spośród naprawdę wielu warsztatów, które miały miejsce na przestrzeni tych dwóch dni. Dziękujemy wszystkim gościom i gościniom za ich obecność oraz zaangażowanie!
Alicja Majchrzak klasa 3d
3 Liceum Ogólnokształcące
W materiale wykorzystano wypowiedzi z ankiet podsumowujących, dlatego wypowiedzi niektórych osób są opisane jako GA – Głos Anonimowy.
Projekt został zrealizowany przy wsparciu Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Poznania.
Organizacja: Agnieszka Jankiewicz, Beata Bartłomieczak
Dzień dobry!