W dzisiejszej erze cyfrowej nie można przecenić znaczenia zarządzania danymi osobowymi. Wraz z rozwojem mediów społecznościowych, zakupów online i komunikacji cyfrowej, wszyscy bez wyjątku stale udostępniają i przechowują dane osobowe, które narażone są na wszelkiego rodzaju cyberzagrożenia. W związku z tym szkoły muszą koniecznie włączyć do swojego programu nauczania lekcje dotyczące zarządzania danymi osobowymi, aby przygotować uczniów na zagrożenia, podsuwać praktyki zarządzania danymi i sposoby ochrony zawartych w nich informacji. Najlepszym sposobem unikania sytuacji kryzysowych związanych z danymi osobowymi jest… zabezpieczenie przed zagrożeniem – ochrona danych osobowych.

Zarządzanie informacjami osobistymi

Koncepcja centralna: W centrum diagramu znajduje się „Zarządzanie informacjami osobistymi PIM”, które odnosi się do procesu zarządzania, organizowania i ochrony informacji osobistych w celu zapewnienia ich dokładności, bezpieczeństwa, rozwoju osobistego i zawodowego czy dostępności w określonych momentach życia.

Aspekty zarządzania informacjami osobistymi:

Należące do „mnie”: Odnosi się to do informacji, który dana osoba wyłącznym administratorem i nad którymi ma kontrolę, takich jak przekonania, wyznawana religia, doświadczenia życiowe, upodobania. Są to również związane z nimi informacje zawarte w dokumentach osobistych, plikach i danych. Ochrona tych danych ma szczególne znaczenie.

O „mnie”: Ten aspekt podkreśla informacje dotyczące danej osoby, w tym dane osobowe, które mogą znajdować się publicznym obiegu, wynikające z zatrudnienia, edukacji czy np. popełnianych wykroczeń. Nad tym zbiorem dana osoba nie posiada pełnej kontroli. Część z nich podlega bowiem rejestracji urzędowej.

Skierowane do „mnie”: Obejmuje to informacje lub komunikaty skierowane konkretnie do danej osoby, takie jak wiadomości e-mail, inne wiadomości lub powiadomienia. Są to również zachowania i gesty, które dana osoba odbiera w specyficzny dla siebie sposób. Informacje te winny być analizowane z uwzględnieniem kontekstu sytuacyjnego, nastawienia do nas osoby, która przesyła do nas daną informację i w kontekście jaki może być cel takiej wypowiedzi. Informacje skierowane do nas – zwłaszcza te pozytywne warto pielęgnować, gdyż będą one stanowić wsparcie w trudne dni – te negatywne należy traktować jako lekcję, z której warto wyciągnąć wnioski.

Wysłane/opublikowane przez „mnie”: Ten aspekt koncentruje się na informacjach, które dana osoba wysłała lub opublikowała – i chodzi tu nie tylko o takie, jak aktualizacje w mediach społecznościowych, wiadomości e-mail czy udostępnione dokumenty. Informacje wysyłane przez nas to również zachowanie wobec innych osób, sposób wysławiania się czy reagowania na różnorodne sytuacje w życiu. Każda osoba powinna sobie zdawać sprawę, że informacje publikowane czy to w Internecie czy w zachowaniu bezpośrednim mogą wpływać na ich przyszłość i mogą być wykorzystywane do różnych celów.

Doświadczone przez „mnie”: Odnosi się to do osobistych doświadczeń i interakcji, których doświadczyła dana osoba, co może obejmować działania, wydarzenia i historię osobistą. W tym obszarze przechowujemy zarówno te związane z życiem osobistym, nasze relacje rodzinne, przyjacielskie czy miłosne; jak i zawodowym – doświadczenia zawodowe, doświadczenia pracy zespołowej czy indywidualnej. W tym obszarze będziemy mieli informacje o różnorodnym stopniu upublicznienia i ochrony

Istotne dla „mnie” w danym czasie/miejscu: Ten aspekt podkreśla znaczenie informacji, które są odpowiednie dla bieżącego czasu, okresu lub okoliczności, czy bieżącego obszaru zainteresowań. Ten obszar zawsze się będzie zmieniał, ale będzie miał największy wpływ na nasze samopoczucie i poczucie bezpieczeństwa.

Znaczenie PIM

Schemat podkreśla znaczenie zarządzania informacjami osobistymi, przedstawiając ich kluczowe aspekty. Skuteczne zarządzanie informacjami osobistymi zmniejsza ryzyko dla nas samych i sprawia, że ​​osoby mogą skutecznie kontrolować, kto i kiedy może dysponować naszymi danymi osobowymi, dbać o ich bezpieczeństwo i prywatność oraz podejmować świadome decyzje w oparciu o dokładne i uporządkowane informacje. Poprzez zajęcie się każdym z tych aspektów osoby mogą przejąć kontrolę nad swoim życiem, przypisując tym danym odpowiednie znaczenie. Mogą optymalizować ich wykorzystanie w codziennym życiu, chroniąc przed zagrożeniami w życiu prywatnym i zawodowym.

 

 

 

Dodaj komentarz

Verified by MonsterInsights