18 października, 2022 / dobre praktyki

Twarde niekompetencje

Kiedy czyta się i słucha o osiągnięciach fińskiej oświaty (tych rzeczywistych, a nie wyobrażonych i zmitologizowanych) albo o funkcjonowaniu szkół demokratycznych w Izraelu, nieodparcie pojawia się pragnienie wykupienia odpowiedniej licencji. Przecież, żeby u nas było równie fajnie jak u nich, wystarczy wysłać tępych nauczycieli na odpowiedni dokształt z miękkich kompetencji, nieoceniania i niezadawania prac domowych!
Czytaj więcej
12 października, 2022 / patronat

Konferencja „Ekonomia Społeczna dla szkół”.

Od wielu lat my wszyscy – nauczyciele, nauczycielki, dyrektorki i dyrektorzy, organizacje społeczne, samorządowcy – pracujemy na rzecz realnej zmiany w społeczeństwie obywatelskim. Podejmujemy działania, tworzymy narzędzia i kanały komunikacji, aby oddziaływać na społeczność szkolną, by potrafiła odważnie podejmować działania upowszechniające ideę ekonomii społecznej, jako podstawowego narzędzia do rozwoju społeczności lokalnych.
Czytaj więcej
12 października, 2022 / dobre praktyki

Jak rozmawiać o fake newsach z osobami, które w nie wierzą?

Stowarzyszenie Demagog przedstawia najnowszy kurs online “Jak rozmawiać o fake newsach z osobami, które w nie wierzą?”. Jest on kierowany do każdego, kto chce nauczyć się rozmawiać z osobą, która uwierzyła w fake newsa, dezinformację lub teorię spiskową.
Czytaj więcej
7 października, 2022 / dobre praktyki, edukacja w teatrze

Raport: „Teatr dla dzieci i młodzieży – zmiana paradygmatu?

Jakiego więc teatru potrzebuje młodzież? Jakie formy artystycznego wyrazu do niej trafiają? Jaki wachlarz tematów ją interesuje? Te pytania należy nieustannie zadawać I to jest pytanie także do nas nauczycielek i nauczycieli, co polecamy swoim uczniom i uczennicom? W jaki sposób kształtujemy gusta naszych podopiecznych? Jaki teatr realizujemy podczas uroczystości szkolnych? Jakimi kryteriami kierujemy się, planując wyjście na zdarzenia artystyczne?
Czytaj więcej
5 października, 2022 / nasze publikacje, opinie

Impresje’22

Jestem tuż po „ułamkowym” udziale w jubileuszowych, dziesiątych już INSPIR@CJACH pod auspicjami Edunews.pl. Ułamkowym, bo z przyczyn losowych załapałem się na ledwie ¼ konferencji, tak więc wpis ten w żaden sposób nie powinien być traktowany jako sprawozdanie, czy tym bardziej recenzja – nie miałbym do tego prawa. Skupię się na kilku przemyśleniach, do których wydarzenie mnie zainspirowało i zacznę, nieco narcystycznie, od swojego wystąpienia, bo pozwoli mi to na odniesienie się do kilku kwestii ogólnych.
Czytaj więcej
2 października, 2022 / edukacja w teatrze, news

Co w teatrze piszczy i co nauczyciel(k)om do tego?

W Polsce jest ok. 65 tysięcy artystów i artystek, z tej liczby ok. 1%  osób rozpoznajemy medialnie,  9,5 %  jest...
Czytaj więcej
30 września, 2022 / dobre praktyki, nasze publikacje

Słodko-gorzki wrześniowy powrót do szkoły (wyniki badań)

Dla większości uczniów początek roku szkolnego nie jest ulubionym momentem. Jednocześnie 50% nastolatków z ostatnich klas podstawówki i licealistów deklaruje, że szkoła jest ok. Dla 23% uczniów to wręcz wyczekiwany moment. Okazuje się jednak, że dla pozostałej części, czyli ponad 1/3, wrześniowy powrót do szkoły to czas smutku, związany ze stresem – wynika z badania przeprowadzonego przez producenta papieru POL*.
Czytaj więcej
30 września, 2022 / dobre praktyki

Zastosowanie larpów w polskiej edukacji

Wprowadzenie do programu nauczania atrakcyjnych i niecodziennych metod dydaktycznych pozwala znacznie zwiększyć jego wydajność i jakość. Sąsiedzi zza morza często wykorzystują coraz bardziej nieszablonowe i mało znane sposoby przekazywania wiedzy - jednym z nich są tak zwane larpy.
Czytaj więcej
26 września, 2022 / news

Gdynia na straży energii i klimatu

Osiem gdyńskich szkół podstawowych wzięło udział w tegorocznej edycji programu „Strażnicy energii”. W ramach konkursu uczniowie i nauczyciele podjęli działania ograniczające zużycie wykorzystywanej na co dzień energii. Ich zaangażowanie przełożyło się na realne oszczędności - zaoszczędzono 376 822 kWh energii, co w przeliczeniu daje kwotę 86 839 złotych. Dzięki organizatorom, Miastu Gdynia i Grupie Dalkia Polska, połowa tej kwoty wróci do szkół.
Czytaj więcej
25 września, 2022 / dobre praktyki, nasze publikacje

GraNice – projekt cz.1

Czy granice są nam potrzebne? Kto je ustala? Kiedy i w jaki sposób? Jakich granic nie powinniśmy przekraczać? Czy zdarzają się takie sytuacje, kiedy pozostawanie w ramach nam nie służy? Czy w przestrzeni jaką jest szkoła można wzrastać w wolności? Jakby nie było to jednak instytucja obwarowana, otoczona murami w sensie dosłownym, ale też metaforycznym - przepisy, statuty, rozporządzenia i inne dokumenty traktujemy jak linie demarkacyjne, których przekraczać nie wolno. A może można te granice zmieniać? Czy można znaleźć jakieś szczeliny, by działać w wolności? Czy ich szukamy?
Czytaj więcej