Wakacje to moment, w którym wszyscy możemy wrzucić wolniejszy bieg, rozglądnąć się dookoła, skorzystać z darów matki ziemi i obfitości natury. Jednak nie dla wszystkich jest to naturalne, by potrafić się zatrzymać. Bardzo często czas urlopu okazuje sie czasem na remont, sprzątanie, albo różne okoliczne “zaległości” w sprawach codziennych.

Oczywiście, są to sprawy ważne,może czasem też pilne. Ale ile razy zadajemy sobie pytanie w czym czasie na ile na tej wadze ważne albo pilne jest własne zdrowie?

Zdrowie fizyczne to pewien “pojemnik” z określoną ilością zasobów, które możemy rywalizować poprzez robienie przerw, odpowiednią dietę, aktywność fizyczną, sen i oddech. Jeśli nie dbamy w trybie ciągłym o te elementy zasoby wyczerpują się… a konsekwencją są drobne, a z czasem coraz większe problemy natury fizycznej, emocjonalnej i duchowej.

Zarządzaj własną energią

Zarządzanie energią dotyczy czerpania z czterech oddzielnych, ale powiązanych ze sobą źródeł energii : fizycznej, emocjonalnej, umysłowej oraz duchowej  (czyli wartości, jakie wyznajemy w życiu).

By naprawdę odnaleźć w sobie nową energię do pracy i życia, trzeba zrozumieć jakie zachowania pozbawiają nas energii i zmienić je. Bazową płaszczyzną wpływającą na jakość naszego życia jest płaszczyzna fizyczna – w tym obszarze bowiem dbamy (bądź nie) o najważniejszą „maszynę” jaką posiadamy – własne ciało. Odpowiednia regeneracja – sen, relaks, dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości ruchu oraz wartościowych składników odżywczych w postaci zdrowego pożywienia – wpływa na pierwsze sukcesy w związku z zarządzaniem energią.  Gdy zrobimy „porządki” na tym podłożu, możemy zacząć wspinać się po piramidzie naszej energii w górę. 

Warto zwrócić uwagę również na inną, bardzo ważną, kwestię w „fizycznym” zarządzaniu energią: to przerwy są kluczem do osobistej efektywności w realizacji wszelkich zadań. Nasza efektywność wiąże się z cyklem, który przechodzi nasz organizm – 90-120 minut w trakcie których organizm przechodzi ze stanu o wysokim poziomie energii do fizjologicznego dołka. Po każdym z takich okresów ciało zaczyna domagać się regeneracji. 

Kolejne obszary budowania swojej siły życiowej dotyczą emocji – odpowiedniego ich wyrażania, umiejętności radzenia sobie z nimi oraz czerpania energii z tych najbardziej pozytywnych. Wymaga to świadomości i chęci pracy nad emocjami – niemniej jednak niepodważalną prawdą jest, że w nasze życie w 10% składa się z tego co nam się przydarza, a w 90% z naszej reakcji emocjonalnej na te zdarzenia. Uświadomienie sobie tej prawdy może być pierwszym krokiem do poszukiwania tego, co nam sprzyja, a nie co nas krzywdzi. Kluczowe cechy w inteligencji emocjonalnej to: budowanie i wzmacnianie poczucia własnej wartości, umiejętności samokontroli, empatia, zdolności interpersonalne. Zarządzanie energią to „przełączanie się” na inny kanał bazujący na odpowiedzi na pytanie: co mi daje pozytywne emocje? – a następnie robienie tego właśnie więcej. Każde działanie, które przynosi radość, poczucie spełnienia i zadowolenia z siebie jest źródłem emocjonalnej regeneracji i odnowy.

Najważniejsze elementy wspierające energię umysłową to pobudzanie swojej kreatywności, umiejętność koncentracji, realny optymizm, wizualizacja, przygotowanie, a także odpowiednia organizacja swojego czasu. Pytanie brzmi: kiedy miewasz najlepsze pomysły? W jaki sposób możesz uporządkować swój czas, tak, aby właśnie w tym czasie realizować największe wyzwania w ciągu dnia? Ważną kwestią jest także umiejętne pobudzanie swojej kreatywności – odszukanie w sobie kotwic, kiedy nasz umysł działa najbardziej płynnie, i świadome korzystanie z tych zasobów. Stanem energii umysłowej, który najlepiej służy pełnemu zaangażowaniu w wykonywane zadania jest realny optymizm – czyli postrzeganiu rzeczy takich, jakimi są, przy jednoczesnym dążeniu do poszukiwania pozytywnych rozwiązań. 

Ostatnia z płaszczyzn – najważniejsza z punktu widzenia naszej motywacji i jednocześnie integrująca pozostałe – nazywana duchową – dotyczy naszych wartości. To od niej zależeć będzie de facto, czy istnieje poczucie sensu i celu w wykonywanych czynnościach w  naszym życiu. Wystarczy „zajrzeć” w siebie i uzmysłowić sobie co jest dla nas naprawdę ważne. Gdy praca i inne nasze aktywności będą zgodne z wyznawanymi przez nas wartościami będziemy w stanie efektywnie je realizować. Energia duchowa to siła napędzająca do akcji we wszystkich sferach życia, źródło motywacji. Odnową duchową będzie pielęgnowanie i realizowanie swoich wartości dające doświadczenie głębokiego sensu istnienia. Pytanie jakie tu zadamy sobie brzmi: co jest dla mnie w życiu ważne?  Energia duchowa zapewnia siłę na pozostałych płaszczyznach.

Korzystanie z chwili obecnej

Nie możemy zatrzymać czasu, ale możemy go umiejętnie wykorzystać. Prawdą jest, że to my ostatecznie decydujemy jak będzie wyglądać nasze życie – i mamy moc sprawdzą, że nawet jeśli nie wyglądało tak jakbyśmy chcieli do tej pory – mamy moc zmiany na lepsze. Dlatego warto zastanowić się nad fundamentem naszego życia i zacząć zamieniać uciekający czas na energię.

Tymczasem codzienność oferuje nam wiele możliwości, z których możemy skorzystać. Na  urlopie, podczas wolnego weekendu, a nawet każdego dnia – jeśli tylko zaszczepisz ziarno uważności wiele codziennych czynności może być źródłem regeneracji i odnowy. Jeśli brakuje Ci pomysłów spójrz na listę poniżej i wybierz coś dla siebie. Każdego dnia!

Przykłady energetyzujących czynności

Płaszczyzna Fizyczna

  • Daj sobie 5-10 minut na poranne rozciąganie
  • Rób Pauzy – kilkuminutowe zatrzymania na oddechu, wiele razy w ciągu dnia
  • Jed uważnie – wykorzystaj posiłek na chwilę zatrzymania
  • Zró uważne zakupy – kup zdrowe produkty dla swojego organizmu
  • Zabieraj do pracy owoce i jedząc je zrób całkowita przerwę
  • Praktykuj codziennie jakąś formę medytacji, techniki relaksacji
  • Śpij 7-8 godzin dziennie
  • Obserwuj poziom swojej energii – rób notatki w założonym dzienniczku
  • Śmiej się codziennie całym ciałem – rozwiń poczucie humoru
  • Znajdź czas na codzienne spacery.

Płaszczyzna Emocjonalna

  • Spędzaj więcej czasu w relacjach, które są dla Ciebie najbardziej ożywcze – spędzaj mniej czasu z tymi, którzy Cię wyczerpują
  • Skoncentruj się bardziej na relacjach zamiast na zadaniach (wykonaniu pracy)
  • Wyeliminuj gry w związkach – skoncentruj się na prawdziwych relacjach
  • Przyłącz się do znaczącej organizacji wolontariackiej,  zaangażuj się społecznie
  • Spędzaj więcej jakościowego czasu z rodziną
  • Zaplanuj coś z przyjacielem/przyjaciółką
  • Zrób coś miłego dla kogoś bez żadnych dodatkowych warunków
  • Zaplanuj małą imprezę w domu dla rodziny lub bliskich przyjaciół
  • Zapisz sie na jakiś warsztat tylko dla siebie
  • Spaceruj i ciesz się tym, co zauważasz w przyrodzie
  • Słuchaj kogoś uważnie 
  • Wyrażaj swoje uczucia spontanicznie.

Płaszczyzna Umysłowa

  • Rozpocznij nowe hobby
  • Przeczytaj interesującą książkę
  • Ucz się codziennie kilku słów nowego języka
  • Bądź kreatywny – maluj, rysuj, rzeźb, rób na drutach
  • Uczęszczaj na konferencje i seminaria
  • Wróć na studia, aby nauczyć się czegoś nowego
  • Zajmij się hobby zupełnie różnymi od pracy
  • Graj w karty, szachy, rozwiązuj krzyżówki, Sudoku, układaj puzzle
  • Uczęszczaj na wydarzenia kulturalne
  • Wybierz i skoncentruj się na jednej lub dwóch rzeczach i odpuść sobie resztę
  • Naucz się delegować zadania
  • Weź jeden dzień na raz – jedną rzecz na raz
  • Ćwicz bycie „tu i teraz”
  • Przygotowuj się wcześniej do spotkań

Płaszczyzna Wartości/Duchowa

  • Zrób coś artystycznego
  • Oglądaj wschody i zachody słońca, wschód księżyca w pełni
  • Uczęszczaj na ceremonie duchowe w swoim wyznaniu
  • Medytuj regularnie
  • Uczęszczaj na ćwiczenia jogi i ćwicz sam regularnie
  • Przeprowadź dla siebie ćwiczenie porządkowania wartości
  • Pozwól, by muzyka podniosła Cię na duchu
  • Weź kąpiel z pianą przy świeczce
  • Ćwicz „przypadkowe akty uprzejmości”
  • Ćwicz „bycie tu i teraz”
  • Podejmij decyzję, której unikałeś
  • Żegnając się z ludźmi zostawiaj ich w lepszym humorze nich ich zastałeś
  • Daj innym pozytywną informację zwrotną.

Uwanej praktyki uważności w życiu codziennym!

Autorka: Sylwia Rogala-Marciniak / nauczycielka MBSR

Tekst powstał przy współpracy z naszym partnerem:

Sylwia Rogala-Marciniak – certyfikowany nauczyciel mindfulness MBSR/MBCL (certyfikat Maindfulness Based Stress Reduction wydany przez Institute for Mindfulness-Based Approaches/Polski Instytut Mindfulness). Erickson International Coach, Opiekun merytoryczny i Wykładowca kształcenia podyplomowego na Uniwersytecie Łódzkim, Superwizor i Mentor Coach CoachingSteps™ przy Pracowni Rozwoju Kompetencji UŁ. Wykładowca oraz koordynator dydaktyczny na Studium Nauczycielskim dla przyszłych nauczycieli MBSR.Twórca HOLI Body&Mind Center, ośrodka zajmującego się medytacją mindfulness. Certyfikowany trener biznesu szkoły Trenerów i Konsultantów Zarządzania MATRIK – metodologia oparta na międzynarodowych standardach NVQ International Trainers Certification in Training, Learning and Development – MATRIK & Pearson Edexcel International. Współautorka bestsellera „Coaching. Zbiór narzędzi wspierania rozwoju” (Wolters Kluwer Polska – ABC, 2012r. ). Ma za sobą ponad 3 tyś godzin na sali szkoleniowej i 600 h sesji indywidualnych. Treningi redukcji stresu, uważności i medytacji prowadzi od 2008 roku, a od 2015 roku w formie pełnych certyfikowanych kursów MBSR. Dyplomowany nauczyciel jogi w systemie hatha-yogi metodą BKS Iyengara o stopniu Introductory II.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *