O problemach związanych ze zdalną edukacją mówi się bardzo dużo. To prawda, że przed nauczycielami, uczniami i rodzicami postawiła ona ogromne wyzwania i sprawiła wiele trudności. Jednak to doświadczenie ma też dobre strony – choćby tę, że nauczyliśmy się nowych rzeczy, odkryliśmy nowe możliwości, narzędzia, zasoby edukacyjne. Te nowe umiejętności będzie można wykorzystywać już zawsze, a nie tylko w czasie pandemii. 

Pandemia sprawiła, że sięgnęliśmy po cyfrowe technologie bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Już nie tylko możemy, ale musimy posługiwać się nimi w edukacji. I może to być bardzo odkrywcze i rozwijające doświadczenie, prowadzące do trwałej zmiany w nauczaniu i uczeniu się. Technologia może nas wspierać. Możliwości są naprawdę ogromne i to, co musimy zrobić to je poznać i wybrać takie, które najlepiej nam służą. Dotyczy to zarówno urządzeń cyfrowych, programów, jak i metod nauczania i uczenia się, źródeł i pomocy, z jakich chcemy korzystać.

Tablet piórkowy Wacom Intuos

Tablet piórkowy Wacom Intuos to niewielkie urządzenie podłączane do komputera, które pozwala na odręczne tworzenie rysunków, ilustracji, pracę z tekstem, obrazem i na wiele innych aktywności pomocnych w nauce tak nauczycielom jak i uczniom. Nauczyciel używając tabletu piórkowego podczas zdalnych lekcji, może na nim zrobić wszystko to, co do tej pory w szkolnej klasie robił kredą czy flamastrem na tablicy czy flipchartach. Oraz wiele więcej. Używanie tabletu piórkowego pozwala na dodanie dynamiki do wykładu i pokazywanych uczniom materiałów. To wpływa na proces zapamiętywania informacji oraz pomaga skupić uwagę uczniów na prezentowanych treściach. Prezentacja, obraz, ilustracja, czy tekst zaczyna żyć i rozwijać się w miarę postępu lekcji, wprowadzamy element zaskoczenia, kreatywności, a wszystko to właściwie niewielkim nakładem pracy, korzystając z gotowych materiałów i dodając do nich jedynie odręczne akcenty. To niewielka zmiana, ale wprowadzenie jej może rewolucyjnie wpłynąć na koncentrację uczniów i efektywność lekcji.

Co to jest tablet piórkowy

Tablet piórkowy Wacom Intuos może się w pierwszej chwili kojarzyć z podkładką pod myszkę komputerową. Jego powierzchnia jest odwzorowaniem ekranu komputera. Do pracy z tabletem służy piórko podobne do długopisu. Praca z tabletem piórkowym polega na operowaniu piórkiem po powierzchni tabletu, a to, co napiszemy czy narysujemy na powierzchni tabletu, pojawi się na ekranie komputera. Podobnie jak przy pracy z myszką, która steruje kursorem widocznym na ekranie. Po co tablet z piórkiem, skoro mamy myszkę? 

Przede wszystkim piórko jest znacznie wygodniejsze w pracy typu pisanie, rysowanie, podkreślanie czy inne precyzyjne aktywności. Trudno jest cokolwiek narysować myszką, czy nawet podkreślić lub zaznaczyć fragment widocznego na ekranie tekstu. Operowanie piórkiem po tablecie jest jak pisanie długopisem lub flamastrem, zaznaczanie markerem, malowanie pędzlem – narzędzie pracy trzymamy wygodnie w dłoni, chwytem pisarskim, do którego jesteśmy przyzwyczajeni i który pozwala na wykonywanie bardzo precyzyjnych ruchów. Piórko przejmuje też funkcje myszki komputerowej. Można więc powiedzieć, że jest elektronicznym połączeniem ołówka, kredki, flamastra, pióra, długopisu, kredy, zakreślacza, pędzla i komputerowej myszy. Doskonale sprawdzi się na każdej lekcji, niezależnie od przedmiotu. 

Wacom podczas zdalnych lekcji

Wyobraźmy sobie zdalną lekcję na przykład historii. Niech będzie o starożytnym Rzymie. Co może zrobić nauczyciel, aby przedstawić uczniom wiedzę na ten temat? Może oczywiście opowiadać, ale gadająca głowa na ekranie rzadko wystarcza, by dłużej utrzymać uwagę uczniów. Na szczęście narzędzia do realizowania wideo-lekcji pozwalają na pokazanie nie tylko samego siebie, można też pokazać prezentację, film, dowolny dokument czy zdjęcie, albo stronę internetową. Do naszego wykładu o starożytnym Rzymie dołączamy więc prezentację – kilka, kilkanaście slajdów z najważniejszymi informacjami i grafikami, które wzmocnią i zilustrują wykład. Jeśli w tym momencie nauczyciel skorzysta z tabletu piórkowego, może na gotowej prezentacji na bieżąco zaznaczać, podkreślać konkretne treści – może np. dorysować wąsy portretowi Juliusza Cezara, zakreślić najważniejsze zdanie na slajdzie, dopisać coś, co właśnie przyszło mu do głowy, albo zanotować istotny komentarz uczniów. 

Można też podczas takiej lekcji sięgnąć do tekstu – czy to będzie wcześniej przygotowana przez nauczyciela treść, czy fragment z podręcznika, czy jakiś tekst źródłowy, każdy z nich można wyświetlić na ekranie i za pomocą piórka zaznaczać to, na co chcemy zwrócić uwagę, dopisywać notatki, czy dorysować proste obrazki ożywiające treść i wprowadzające dynamikę w proces pracy z tekstem. Zupełnie inaczej uczeń odbierze tekst statyczny, nawet świetnie zilustrowany, a inaczej taki, w pracy z którym dzieje się jakaś akcja. Ten ruch – podkreślanie, rysowanie, zaznaczanie – wzmacnia proces zapamiętywania i pobudza uwagę. 

Można też wyświetlić na ekranie obraz, zdjęcie, mapę czy dowolną grafikę ilustrującą omawiane zagadnienia. Na tym obrazie znów na bieżąco możemy zaznaczać, zakreślać elementy, na które chcemy zwrócić uwagę, można dopisywać notatki, dorysować rozmaite elementy. Wszystkie te dodane na żywo komentarze, podkreślenia, rysunki, notatki możemy potem zachować lub usunąć.

Za pomocą tabletu piórkowego można też tworzyć notatki graficzne, sketchnotki, mapy myśli, oraz wszelkie inne graficzne przedstawienia informacji. Można je przygotować przed lekcją lub tworzyć w czasie zajęć. Pisanie i rysowanie na Intuosie jest równie komfortowe, jak na kartce przy użyciu ołówka, flamastra czy kredek, jednak w przypadku tabletu efekt naszej pracy mamy od razu w komputerze, możemy go dowolnie modyfikować, poprawiać, zmieniać. 

Kolejnym zastosowaniem tabletu piórkowego jest praca z materiałami przesłanymi przez uczniów. Kiedy uczniowie przesyłają zeskanowane odręcznie wykonane prace – wypracowania, rysunki, dyktanda itp, można na nich nanosić komentarze, zaznaczać poszczególne elementy, a odręcznie, choć elektronicznie napisane „Brawo!” czy „Dobra robota!” przekaże uczniowi pozytywne emocje.

Przykłady wykorzystania tabletu piórkowego w zajęciach edukacyjnych świetnie pokazuje film, który możecie obejrzeć tu:https://www.youtube.com/embed/i7Hb06_lm44?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent

Wacom One – tablet piórkowy z ekranem

Podobnie szerokie możliwości daje tablet Wacom One. Wykorzystując go także możemy podkreślać, notować, zaznaczać na gotowych materiałach tekstowych czy graficznych, tworzyć mapy myśli, notatki graficzne, rysunki, tabele, drzewka, chmurki, grafy i co tylko nam przyjdzie do głowy, wprowadzając do pracy z uczniami myślenie wizualne, dynamikę tworzenia na żywo, dodatkowe elementy graficzne. W przypadku Wacom One jest to jeszcze łatwiejsze niż przy Intuosach.

Od tabletów Intuos Wacom One różni się przede wszystkim sposobem pracy. Wacom One również łączymy z komputerem, jednak ma on własny ekran, po którym rysujemy czy piszemy. Na ekranie tabletu wyświetlany jest nasz obszar pracy – to, co widzimy na ekranie komputera i co możemy też udostępnić uczniom (ilustracja, dokument, prezentacja). Pracujemy więc bezpośrednio na otwartym dokumencie. Trochę tak, jakbyśmy rysowali po ekranie komputera. 

Dla wielu osób może to być ogromne ułatwienie, bo praca z Wacom One jeszcze bardziej przypomina pracę z ołówkiem, pisakiem czy długopisem na kartce papieru, czy w książce. Pracując z Wacom One patrzymy tam, gdzie piszemy, czy rysujemy.

Wacom One może też być dodatkowym ekranem komputera. Poszerza więc nasze pole działania i umożliwia otwarcie większej liczby dokumentów czy aplikacji do jednoczesnej pracy.

Tablety piórkowe dla edukacji

Tablety Wacom Intuos to przystępne cenowo rozwiązanie, które ogromnie poszerza możliwości pracy z uczniami podczas zdalnych lekcji. Wacom One jest rozwiązaniem nieco droższym, ale dającym jeszcze większy komfort i jeszcze bardziej intuicyjnym w obsłudze. Zarówno tablety Wacom Intuos jak i Wacom One są dostępne w specjalnej ofercie dla edukacji, jaką przygotował Wacom. Dla nauczycieli i uczniów, instytucji edukacyjnych oraz rodzin w edukacji domowej jest specjalna zniżka.

SZCZEGÓŁY OFERTY

Obydwa typy tabletów współpracują z oprogramowaniem Microsoft Office, mają też dedykowane aplikacje i programy. Od 1 grudnia 2020 do każdego tabletu piórkowego Wacom Intuos oraz Wacom One otrzymacie 3-miesięczny bezpłatny dostęp do pięciu aplikacji edukacyjnych:

  • Collaboard – umożliwia współpracę pomiędzy użytkownikami w czasie rzeczywistym, mogą oni równocześnie rysować na tablicy, dodawać notatki, dokumenty, obrazy, filmiki video, tworzyć mapy myśli itp.
  • Explain Everything – czyli „wyjaśnij wszystko” – ta aplikacja pozwala przekazać innym wiedzę, idee, pomysły, wyjaśniać, tłumaczyć, przedstawiać wszystko, co tylko przyjdzie nam do głowy.
  • KamiApp – umożliwia robienie notatek na wiele sposobów, dzięki różnym narzędziom oraz współpracę z innymi użytkownikami w czasie rzeczywistym.
  • Limnu – to internetowa tablica z szerokim wachlarzem funkcji, przypominająca fizyczną tablicę, tyle, że można z niej korzystać zdalnie – tak jak tablica w klasie szkolnej może być obszarem pracy całej grupy użytkowników w tym samym czasie.
  • Pear Deck – ułatwia nauczycielom tworzenie i uruchamianie interaktywnych prezentacji w narzędziach dla szkół oferowanych przez Google i Microsoft.

WIĘCEJ INFORMACJI

Bamboo – elektroniczny notatnik

Bamboo to bardzo ciekawe połączenie tradycyjnego papierowego notesu z nowoczesną technologią. Można z jego pomocą robić notatki, rysunki, szkice, mapy myśli i wszystko to, co do tej pory robiliśmy na papierze. To, co zanotujemy, czy narysujemy pozostaje w notatniku i jednocześnie możemy te nasze odręczne szkice i notatki przekonwertować na wersję cyfrową przesyłając na urządzenie mobilne. Oprogramowanie Bamboo przekształca odręczne pismo na druk, kopiuje rysunki i elementy graficzne. Po chwili mamy wszystkie nasze notatki w tablecie czy smartfonie. Mało tego – możemy je zapisać w wersji ostatecznej, albo jako animację pokazującą kolejne etapy powstawania szkicu czy tekstu. Zapisane w wersji cyfrowej notatki można z łatwością udostępnić – nauczyciel może się nimi podzielić z uczniami, zaś uczniowie korzystający z Bamboo mogą swoje notatki udostępniać sobie nawzajem. Notatki w wersji cyfrowej można znacznie lepiej porządkować i łatwiej przeszukiwać niż te robione tradycyjnie w zeszytach – zamiast wertować kilka zeszytów, tu mamy grupy i tagi, dzięki którym w kilka chwil znajdziemy notatki na określony temat, czy dotyczące konkretnego zagadnienia. Uczniom może to być szczególnie pomocne podczas przygotowania do egzaminów, czy większych sprawdzianów, testów, klasówek, a także podczas pracy projektowej, łączącej wiedzę z różnych przedmiotów, kiedy trzeba odnaleźć konkretne tematy pośród wielu innych.https://www.youtube.com/embed/7_62NkwAJjs?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent

Kiedy używałam Bamboo, było to dla mnie tak proste i intuicyjne, jak praca ze zwykłym notatnikiem. Bamboo okazał się nieoceniony przy pracy z materiałami źródłowymi, przy robieniu notatek z lektur, wykładów, filmów, ale także w sytuacjach, kiedy wyjaśniałam coś komuś posługując się rysowanymi schematami. Możliwość zabrania go ze sobą wszędzie, notowania w każdej sytuacji, a potem przekształcenia tych notatek w ich edytowalną cyfrową wersję ogromnie ułatwia pracę i naukę. Myślę, że docenią to urządzenie zarówno nauczyciele, jak i uczniowie. Bamboo jest jak zeszyt do wszystkiego z edytowalną kopią w wersji cyfrowej. A może warto by wprowadzić Bamboo do powszechnego uczniowskiego użytku? Można by w prosty sposób ująć kilogramów szkolnemu plecakowi – papierowe wersje notatek mogą zostać w szkole, a w domu do nauki można wykorzystywać ich cyfrowe alter ego, nie ma więc potrzeby dźwigania zeszytów w tę i z powrotem. Do tego znika problem zaginionych czy zniszczonych zeszytów – notatki są przechowywane cyfrowo i dostępne nawet jeśli papierowy oryginał ulegnie destrukcji. Gdybym miała wrócić do szkolnej ławki jako uczeń czy student, Bamboo byłby moim podstawowym narzędziem pracy.

Wacom – rozwiązania dla każdego

Wszystkie trzy urządzenia wypróbowaliśmy rodzinnie i okazuje się, że każde z nich znalazło u nas swojego amatora, a nawet powiedziałabym: wielbiciela. Mój mąż Krzysztof, trener prowadzący szkolenia (w ostatnich miesiącach online oczywiście) zachwycił się tabletem piórkowym Wacom Intuos. Wykorzystuje go w codziennej pracy szkoleniowej i uważa, że to narzędzie ogromnie ułatwia mu prowadzenie zajęć i podnosi ich dynamikę i atrakcyjność dla uczestników. Ja zakochałam się w Bamboo. Uwielbiam „pracować w papierze” i robić swoje notatki w tradycyjnych notatnikach, ale późniejsze przepisywanie ich do komputera to jednak strata czasu. Bamboo pozwala mi zachować ten styl pracy, który lubię i nie rezygnować z papieru, a jednocześnie uniknąć przepisywania notatek – jednym kliknięciem transferuje moje bazgroły do wersji elektronicznej, zamieniając odręczne pismo na druk i zachowując rysunki. Natomiast jeśli cokolwiek mogłoby mnie odciągnąć od papieru i zachęcić do pracy bezpośrednio z elektroniką, to będzie to ekran piórkowy Wacom One, który daje niesamowite możliwości pracy z materiałami źródłowymi, ale nie tylko. Na razie jednak podsunęliśmy go naszej córce, która jest niezwykle twórcza plastycznie. Wacom One to dla Marysi szeroko otwarte drzwi do rysowania i malowania z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych i umiejętności, które nabyła pracując tradycyjnymi narzędziami. 

Wszystkie trzy urządzenia Wacom bardzo ułatwiają pracę i jednocześnie umożliwiają rozwijanie umiejętności uczenia się, pracy z różnymi materiałami, współpracy z innymi, pracy projektowej. Każde z nich ma swoją charakterystykę i dzięki temu można wybrać dla siebie to, które najlepiej będzie nam służyć. Mam nadzieję, że praca z takimi urządzeniami to będzie jedno z tych odkryć epoki zdalnej edukacji, które będą służyć nauczycielom i uczniom jeszcze długo po tym, jak pandemia stanie się tylko wspomnieniem.

Elżbieta Manthey

Czytaj więcej na:

Elżbieta Manthey

Założycielka Juniorowa, blogerka, dziennikarka, mama Marysi i Tymona. Propaguje wychowanie i edukację oparte na szacunku dla dzieci. Tropi nowinki i nowoczesne pomysły edukacyjne, angażuje się w różnorodne działania na rzecz lepszej edukacji. Miłośniczka książek, również tych dla dzieci i młodzieży. Najlepiej odpoczywa odwiedzając ciekawe miejsca i doświadczając świata wspólnie z mężem i dziećmi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *