Problemy z koncentracją, brak uważności i ciągłe pobudzenie? To trudności, z którymi boryka się obecnie niemal każde dziecko w wieku przedszkolnym i szkolnym. Dzieci mają coraz rzadszy kontakt z naturalnymi materiałami: ich fakturą, ciężarem, kształtem, zapachem, a technologia wkracza głębiej w ich życie. W świecie ForestFun aranżujemy przestrzeń do udziału w spokojnym, swobodnym procesie zabawy. Wierzymy, że kreatywność i nieszablonowe myślenie warto rozwijać już od najmłodszych lat.
Wspieranie kompleksowego rozwoju dziecka staje się kluczowym wyzwaniem w procesie wychowania i edukacji już na bardzo wczesnym etapie. Patrzenie w ekran i dotykanie jego gładkiej powierzchni powoduje regres rozwojowy w obszarze sensoryki, motoryki, rozwiązywania trudności czy kreatywnego wykorzystywania materiałów.
Dowiedz się więcej na:
www.forestfun.eu
To dlatego stworzyliśmy przestrzenne puzzle inspirowane lasem – Organics Bricks. Charakterystyczną cechą puzzli 3D z tej serii jest organiczny kształt, łuki, krzywizny i owale, które pozwalają dzieciom na tworzenie rozbudowanych form przestrzennych: roślin i zwierząt. Poszczególne elementy zestawów łączymy ze sobą dowolnie za pomocą systemu otworów, wypustek i klinów, co daje nieograniczone możliwości konstrukcyjne. Dzięki zastosowaniu połączeń klinowych uzyskujemy stabilne i trwałe wiązania, które jednocześnie łatwo rozłączyć za każdym razem, gdy dziecko zmieni koncepcję zabawy. Puzzle Organics Bricks dostarczają dzieciom wszechstronnych bodźców sensorycznych: kształtów, kolorów, tekstur. Eksperymentowanie z nimi sprzyja rozwijaniu umiejętności poznawczych, takich jak rozpoznawanie i porównywanie, a także nabywaniu zdolności skupienia uwagi i koncentracji. A duża liczba otworów pozwala na łączenie elementów za pomocą sznurka, co rozwija sprawność manualną małych dzieci – nawlekanie, przewlekanie, wiązanie.
Przestrzenne puzzle to idealne narzędzie dla terapeutów, pedagogów i nauczycieli
Przestrzenne puzzle od ForestFun wspierają terapię i rozwój dziecka w kilku obszarach:
Motoryka mała
Dzięki trzymaniu, obracaniu i układaniu elementów w odpowiednie miejsca, przewlekaniu, nawlekaniu i wiązaniu, dziecko ćwiczy wszechstronnie umiejętności manualne, koordynację oka-ręka oraz precyzję ruchów.
Myślenie logiczne
Konstruowanie stymuluje do myślenia logicznego i rozwiązywania problemów. Podczas zabawy dzieci ćwiczą umiejętność dopasowywania kształtów, rozpoznawania wzorców, a także przewidywania i planowania kolejnych ruchów.
Umiejętności przestrzenne
Puzzle dostarczają dziecku różnorodnych bodźców sensorycznych: kształty, kolory, tekstury. Eksperymentowanie z nimi sprzyja rozwijaniu umiejętności poznawczych, takich jak rozpoznawanie i porównywanie.
Umiejętności prospołeczne
Podczas wspólnej zabawy dzieci uczą się, jak dzielić się klockami, wspólnie tworzyć lub rozwiązywać zagadki. Poprzez takie interakcje rozwijają swoje umiejętności społeczne, takie jak: komunikacja, współpraca, cierpliwość, dzielenie się i rozwiązywanie konfliktów. Zachowania prospołeczne, takie jak dzielenie się z innymi, empatia i współdziałanie, to umiejętności, dzięki którym człowiek dobrze funkcjonuje w grupie społecznej, a kontakty z innymi ludźmi stają się źródłem satysfakcji i zadowolenia.
Kreatywność
Przestrzenne puzzle pozwalają dziecku na twórcze eksperymentowanie i budowanie własnych struktur. Dziecko może wykorzystywać klocki według swoich pomysłów i tworzyć unikalne kompozycje. To rozwija kreatywność i wyobraźnię dziecka, a także zachęca do poszukiwania różnych rozwiązań i spostrzegawczości.
“W trakcie zabawy dzieci uczą się udanych strategii wchodzenia w grupy rówieśnicze, rozwiązywania konfliktów i negocjowania dostępu do ograniczonych zasobów, stając się stopniowo osobami kompetentnymi społecznie. Zabawki wspomagają rozwój dziecka i przygotowują je do wejścia w społeczny świat dorosłych, pełnią więc kluczową rolę w okresie wczesnego dzieciństwa. Taka sytuacja implikuje konieczność promowania i rozwijania umiejętności prospołecznych dzieci przez nauczycieli i wychowawców edukacji przedszkolnej.” [1]
W życiu dziecka zabawa i zabawki odgrywają kluczową rolę. Stwarzają okazję do wielostronnej aktywności, ujawniają potrzeby i zainteresowania dziecka oraz pomagają rozładowywać nadmiar napięć emocjonalnych i konfliktów uczuciowych.
Umiejętność współdzielenia, empatia i zdolność do współpracy są bardzo ważne dla dobrego funkcjonowania w grupie i tworzenia dobrych relacji z innymi. Nauczyciele i opiekunowie przedszkolni powinni wspierać dzieci w nauce tych umiejętności od najmłodszych lat.
“Zachowania prospołeczne, takie jak dzielenie się z innymi, empatia i współdziałanie, to umiejętności, dzięki którym człowiek dobrze funkcjonuje w grupie społecznej, a kontakty z innymi ludźmi stają się źródłem satysfakcji i zadowolenia. W trakcie zabawy dzieci uczą się udanych strategii wchodzenia w grupy rówieśnicze, rozwiązywania konfliktów i negocjowania dostępu do ograniczonych zasobów, stając się stopniowo osobami kompetentnymi społecznie. Zabawki wspomagają rozwój dziecka i przygotowują je do wejścia w społeczny świat dorosłych, pełnią więc kluczową rolę w okresie wczesnego dzieciństwa. Taka sytuacja implikuje konieczność promowania i rozwijania umiejętności prospołecznych dzieci przez nauczycieli i wychowawców edukacji przedszkolnej.“
Warsztaty terapeutyczno-kreatywne z Organics Bricks
Puzzli przestrzennych można z powodzeniem używać w indywidualnej pracy terapeutycznej i pedagogicznej. To także praktyczne i uniwersalne narzędzie dla nauczycieli, edukatorów i wychowawców. Jedną z największych zalet warsztatów terapeutyczno- kreatywnych z Organics Bricks jest ich elastyczność i mobilność. Warsztaty terapeutyczno-kreatywne to czas, w którym dzieci mogą rozwijać umiejętności motoryczne, prospołeczne, a także wyobraźnię i zdolności manualne poprzez swobodną zabawę. Wykorzystując przestrzenne puzzle Organics Bricks, dzieci mogą tworzyć różnorodne kształty i konstrukcje, co daje im nieograniczone możliwości kreowania.
Dowiedz się więcej na:
www.forestfun.eu
[1] Pietrzak, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Psychologii Stosowanej, Rozważania nad rolą zabawek w kształtowaniu zachowań prospołecznych we wczesnym dzieciństwie – kontekst edukacyjny, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce Vol. 13, 2018, No 3(49)